Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

En liten fråga bara till er som har lite mer erfarenhet av Volvos äldre låsmuttrar...
På de "nya" som jag har så är det en slags mellanliggande plåt som är vikt längs efter koningen på muttrarna... är det något dom börjat med nyligen eller fanns det på V70'ns låsmuttrar? Har märkt att dom är betydligt lättare att lossa dom nya muttrarna.
Volvos egna låsbultar är riktigt dåliga. Jag rekomenderar Svenskafälgs låsbultar. Dom är svåra att ta i sönder ,man får ett bra grepp med låshylsan. Volvos egna är jätte känsliga,om man inte har 100 koll på att man fått dit hylsan rätt eller att dom är för hårt spända. Man ska verkligen inte busa dit dom med mutterdragaren. På jobbet så spänner vi alltid med momentnyckel 12 kg.
Ska återkomma med bild på bultarna som jag rekomenderar.
Användarvisningsbild
av CarMan
FredrikSvensson skrev:Volvos egna låsbultar är riktigt dåliga. Jag rekomenderar Svenskafälgs låsbultar. Dom är svåra att ta i sönder ,man får ett bra grepp med låshylsan. Volvos egna är jätte känsliga,om man inte har 100 koll på att man fått dit hylsan rätt eller att dom är för hårt spända. Man ska verkligen inte busa dit dom med mutterdragaren. På jobbet så spänner vi alltid med momentnyckel 12 kg.
Ska återkomma med bild på bultarna som jag rekomenderar.
då drar du dom för löst, ska vara 140Nm
& det är inga problem alls med de nya!
om man säter dit hylsan fel, så är det ju handhavande fel, så varför dra up detta?

Volvo är disignade för att göra fälgarna svåra att stjäla !!! många av de övriga är bara för syns skull...

Det låter sannerligen inte hälsosamt at[…]

Normalt på Japanska bilar av dessa årg[…]

3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäll[…]

Här är det målarverkstad i tvä[…]