Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoXC90 skrev:Är det någon som vet var Bromspedalens pedallägesgivare med felkod BCM0103sitter?
Och hur ser den ut? Bilder hade varit kanon!

Gäller en xc90 -03 2,5T

Tack på förhand /
Bias s60 skrev:det sitter väl en pedallägesgivare i gaspedalen med, är den brukar med ha samband med farthållren, om den inte går.
ibland kan det vara mycket...:)
Han skrev ju bromspedalens så antar var den han menade :idea:
Tackar för alla svar!
Jag antog bara att det var bromsens pedallägesgivare som det var fel eftersom jag fick felkod BCM (Break Control Module). Men som jag nu förstår finns det även en vid gaspedalen?? Vilken tror ni då att det är jag skall byta? Problemet är att farthållaren inte fungerar och då får jag felkod BCM 0103......
Kan ni artikelnummer på gaspedalens pedallägesgivare?

Eson: Du kan inte hitta en bild som visar bättre? Eller förklara lite mer (jag har inte så stor koll på det här, men jag gillar att lära mig och att fixa det själv :D )

Tack på förhand/
VolvoXC90 skrev:Tackar för alla svar!
Jag antog bara att det var bromsens pedallägesgivare som det var fel eftersom jag fick felkod BCM (Break Control Module). Men som jag nu förstår finns det även en vid gaspedalen?? Vilken tror ni då att det är jag skall byta? Problemet är att farthållaren inte fungerar och då får jag felkod BCM 0103......

Eson: Du kan inte hitta en bild som visar bättre? Eller förklara lite mer (jag har inte så stor koll på det här, men jag gillar att lära mig och att fixa det själv :D )

Tack på förhand/
Baserat på den felkod du har angivit så är det följande som gäller
Byt givaren som sitter på broms servon med en låsring Den sitter till vänster om centrum på broms servon
Sett från din vinkel när du öppnat motorhuven

//Goose
gooose skrev:
VolvoXC90 skrev:Tackar för alla svar!

Tack på förhand/
Byt givaren som sitter på broms servon med en låsring Den sitter till vänster om centrum på broms servon

//Goose
Tackar så mycket!

Det konstiga är att ibland slutar varningslampan att lysa och man tror att "felet lagat sig själv" vilket verkar kunna hända med morderna bilar, och då fungerar farthållaren också men efter ett tag går det tillbaka. Kan det vara så att det bara är dålig kontakt och man bara kan göra rent ,eller är det lika bra att byta ut den?

Tack på förhand/
[/quote]

//Goose[/quote]

Är det den här givaren?
Hur får jag av själva givaren? Dra? snurra?
Bild

I samband med ovan felkod BCM 0103 får jag också felkod ECM 9400 som betyder Bromslägesgivare eller Styrenhet bromssystem (BCM). Jag antar att det ger ett felmeddelande i ECM eftersom pedallägesgivaren i BCM, är det rätt uppfattat?
VolvoXC90 skrev:

//Goose[/quote]

Är det den här givaren?
Bild

I samband med ovan felkod BCM 0103 får jag också felkod ECM 9400 som betyder Bromslägesgivare eller Styrenhet bromssystem (BCM). Jag antar att det ger ett felmeddelande i ECM eftersom pedallägesgivaren i BCM, är det rätt uppfattat?[/quote]

Ja helt rätt och anledningen till att det fungerar ibland är enklast förklarat "glapp kontakt"

<Denna givare sitter fast med en typ av låsring
Om du har den nya givaren i handen så ser du en liten"pigg/topp" som sticker ut I den går låsringen För att lossa givaren börja med kontakten och sedan så är det enklast om man "petar/trycker med en liten skruvmejsel så att låsringen frigörs från givaren drag sedan givaren rakt ut Vid åter montering glöm ej att först montera dit O-ringen på givaren(inte fel att smörja O-ringen med något) Sätt sedan dit givaren och se till att låsringen snäpper dit så att givaren sitter ordentligt
Montera kontaktstycket och nollställ felkoder som finnes

//Goose
gooose skrev:
VolvoXC90 skrev:

//Goose
Är det den här givaren?
Bild

I samband med ovan felkod BCM 0103 får jag också felkod ECM 9400 som betyder Bromslägesgivare eller Styrenhet bromssystem (BCM). Jag antar att det ger ett felmeddelande i ECM eftersom pedallägesgivaren i BCM, är det rätt uppfattat?[/quote]

Ja helt rätt och anledningen till att det fungerar ibland är enklast förklarat "glapp kontakt"

<Denna givare sitter fast med en typ av låsring
Om du har den nya givaren i handen så ser du en liten"pigg/topp" som sticker ut I den går låsringen För att lossa givaren börja med kontakten och sedan så är det enklast om man "petar/trycker med en liten skruvmejsel så att låsringen frigörs från givaren drag sedan givaren rakt ut Vid åter montering glöm ej att först montera dit O-ringen på givaren(inte fel att smörja O-ringen med något) Sätt sedan dit givaren och se till att låsringen snäpper dit så att givaren sitter ordentligt
Montera kontaktstycket och nollställ felkoder som finnes

//Goose[/quote]

Tackar så mycket för all hjälp!!!!
Nu skall det bytas pedallägesgivare :D
Detta kan vara VM i trådlyft, men men :D
Jag har inte behövt byta pedallägesgivaren på bromsservon förut eftersom felkoderna (bromsassistans erfodras. motorservice erfodras) försvann. Men nu har de kommit tillbaka och jag skall besiktiga snart.

Vad säger besiktningen ang den oranga varningstrianglen som lyser samt felkoderna? Blir det ombesiktning?

Jag har försökt att få bort den gamla pedallägesgivaren för att byta. men förstår verkligen inte hur jag skall göra, trots Goose bra svar. Går det att förklara bättre?
Jag har försökt med skruvmejsel på höger sida där det sticker ut en liten pig (se bild) men den lossnar ändå inte.

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.