Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
Jag tycker att den utan tvekan är den roligaste och bästa modell Volvo byggt. Prestandan, komfort, väghållning, allt är på topp.

När det gäller bränsleförbrukningen ligger jag på landsväg vid lugn och jämn vinterkörning vid ca 110-120 km/h (Gislaved Nordfrost 225/50-17") mellan 0.87-0.92, blandad ca 1.20 och stad ca 1.45. Detta är ungefär vad jag kommit fram till för vintertid alltså. Jag har skrivit tidigare om sommarkörning.

Men den extra bensin den drar mot tråkiga snålmodellerna är värd varenda krona och lite till, för bilkörning skall väl ändå vara kul, det är väl en del av ens intressen för många av oss!?

Jag har haft tre S80 T6:or på raken tidigare som jag varit otroligt nöjd med innan, men V8:an är bra mycket mera mustigare och dessutom snabbare...!
Användarvisningsbild
av Funk
Krollspell skrev: Jag har haft tre S80 T6:or på raken tidigare som jag varit otroligt nöjd med innan, men V8:an är bra mycket mera mustigare och dessutom snabbare...!
Gamla T6 antar jag då ? Har du även testat den nya ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av Krollspell
Ja, betraktad som en riktig T6 mupp ??:-/ så var jag på väg att beställa min 4:e T6:a våren -08. Dom andra jag haft var -99, -02 och en -05:a. Jag var tyvärr en av dom få som köpte en ny T6 2005. Samtliga bilar chiptrimmade jag via Bsr till ca 325 hk och sen rullade dom upp till ca 7000 mil utan minsta problem. Fantastiskt bra bilar som det borde sålts många fler av. Inga problem utom med -99:an som behövde lite ny mjukvara i början sen var även den klockren.

Jag fick därför i våras låna en demo V70 T6-08 av min handlare när det nu var dags att byta igen över en lö till må med förbehållet att jag lovade att prova S80 V8:a. Jag var tveksam, dels för det högre priset och att köpa en V8 2008 kändes lite crazy. Men så blev det iaf och efter helgen med S80 V8 var jag såld, helt såld. Responsen upp till 60-70 km/h var enorm, helt utan den lilla fördröjning som turbo dras med (trots små snabba snurrorna) och sen ljudet. Fan jag kunde inte känna samma kraft och och karisma när jag åter provade T6:an. Jag var fast!

Jag förstår av din kommentar att du hänger upp dig på att jag skrev om prestandan, men du märker av den skillnaden. Rototest mätte upp 298 hk på drivhjulen (!) för V8:an och motsvarande 251 hk för T6:an. Det är nästan 50 hk i skillnad och det är ganska mycket.

Sen kan man ju alltid chippa T6:an till samma nivå, men även V8:an går att trimma om man nu känner för det:
http://www.rica.nl/dealers/chiptuningse ... country=se

Jag gillar T6 och kommer säkerligen att skaffa en igen någon gång i framtiden, men faktum är att V8:an som sagt är mustigare och snabbare, och glöm inte ljudet :-)

Funk skrev:
Krollspell skrev: Jag har haft tre S80 T6:or på raken tidigare som jag varit otroligt nöjd med innan, men V8:an är bra mycket mera mustigare och dessutom snabbare...!

/Thomas
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kan förresten tillägga att mina förbrukningssiffror ovan, 11.7l/100km (blandad körning) gäller med dubbfria vinterdäck i dimensionen 245/40 18".

Ang T6 awd så är det också en kalasmotor/drivlina. Men det är inte alls samma känsla som en V8 awd. Kraft, ljud, motorgång etc är så mycket bättre i V8:an! Gasresponen är helt otrolig! Har man en V8 så ska det höras och inte som i BMW 550i där motorn låter som en symaskin!

Om du ska köpa en S80 V8 så jämför noga priserna. För det finns vissa som fortfarande är helt galet prissatta. Kan du tänka dig att lägga 300-350 så kan du ju få en MY08 med nybilsgaranti kvar!

Jämför t.ex dom här två;
http://www.blocket.se/vi/18713266.htm?ca=20_s (429000!? för en bil som är inreggad 2006-04 vilket blir MY06)
http://www.blocket.se/vi/16855157.htm?ca=20_s (inreggad 2007-06 MY08! 907mil 349 900)

Prutmån är det givetvis alltid (nästan :wink: )!
Användarvisningsbild
av Funk
Krollspell skrev:Ja, betraktad som en riktig T6 mupp ??:-/ så var jag på väg att beställa min 4:e T6:a våren -08. Dom andra jag haft var -99, -02 och en -05:a. Jag var tyvärr en av dom få som köpte en ny T6 2005. Samtliga bilar chiptrimmade jag via Bsr till ca 325 hk och sen rullade dom upp till ca 7000 mil utan minsta problem. Fantastiskt bra bilar som det borde sålts många fler av. Inga problem utom med -99:an som behövde lite ny mjukvara i början sen var även den klockren.

Jag fick därför i våras låna en demo V70 T6-08 av min handlare när det nu var dags att byta igen över en lö till må med förbehållet att jag lovade att prova S80 V8:a. Jag var tveksam, dels för det högre priset och att köpa en V8 2008 kändes lite crazy. Men så blev det iaf och efter helgen med S80 V8 var jag såld, helt såld. Responsen upp till 60-70 km/h var enorm, helt utan den lilla fördröjning som turbo dras med (trots små snabba snurrorna) och sen ljudet. Fan jag kunde inte känna samma kraft och och karisma när jag åter provade T6:an. Jag var fast!

Jag förstår av din kommentar att du hänger upp dig på att jag skrev om prestandan, men du märker av den skillnaden. Rototest mätte upp 298 hk på drivhjulen (!) för V8:an och motsvarande 251 hk för T6:an. Det är nästan 50 hk i skillnad och det är ganska mycket.

Sen kan man ju alltid chippa T6:an till samma nivå, men även V8:an går att trimma om man nu känner för det:
http://www.rica.nl/dealers/chiptuningse ... country=se

Jag gillar T6 och kommer säkerligen att skaffa en igen någon gång i framtiden, men faktum är att V8:an som sagt är mustigare och snabbare, och glöm inte ljudet :-)

Funk skrev:

/Thomas
Jag upplever inte skillnaderna som sådär jättestora, och jag kör både S80 V8 och V70 T6 ganska regelbundet. Det är klart att skall man gasa runt med en demobil och skita i driftskostnader så är V8:an utan tvekan en aning vassare på de flesta sätt, medan T6:an kommer bättre till sin rätt när man kör normalt i vardagstrafik. Jag tycker det högre vridet från (T6) på mellanvarv fungerar bättre än V8:ans som ställer lite högre krav på hårdhänt behandling av gasen för att fungera bra, med nedväxlingar och högre förbrukning som följd. Sedan kan man inte komma i från att en sugmotor, och då framförallt en ganska högvarvig V8, är något speciellt, framförallt när den piskas en aning..

/Thomas
av robert7539
Har nu varit ute på en kortare sväng med en v8. Vilken BIL, kändes ruggigt stark och härlig, tyvärr var de sommardäck på bilen jag körde så man vågade inte gasa allt för mycket i snömodden.. Ska försöka få mig en testrunda till så snart vädret blir lite mildare.

Tyvärr så var objektet jag testa inte riktigt vad jag vill ha i utrusningsväg men vad jag märkte på säljaren så fanns de bra med prutmån på bilen. Han gav mig 20k plus dubbdäck med alufälg direkt utan att jag ens öppna munnen. V8 är nog i dagens läge inte allt för lättsålt. Så nu väntar man bara på rätt objekt.

MVH Robert :D
av Lövet
Krollspell skrev: När det gäller bränsleförbrukningen ligger jag på landsväg vid lugn och jämn vinterkörning vid ca 110-120 km/h (Gislaved Nordfrost 225/50-17") mellan 0.87-0.92, blandad ca 1.20 och stad ca 1.45. Detta är ungefär vad jag kommit fram till för vintertid alltså. Jag har skrivit tidigare om sommarkörning.
Dags att köpa V8 med andra ord. Min lilla S40 drar precis lika mycket som din vilket inte direkt imponerar på mig. Vad har du för snittfart i stan när du får den förbrukningen? Vart kör du?
Användarvisningsbild
av Funk
andreas_lofgren skrev:
Krollspell skrev: När det gäller bränsleförbrukningen ligger jag på landsväg vid lugn och jämn vinterkörning vid ca 110-120 km/h (Gislaved Nordfrost 225/50-17") mellan 0.87-0.92, blandad ca 1.20 och stad ca 1.45. Detta är ungefär vad jag kommit fram till för vintertid alltså. Jag har skrivit tidigare om sommarkörning.
Dags att köpa V8 med andra ord. Min lilla S40 drar precis lika mycket som din vilket inte direkt imponerar på mig. Vad har du för snittfart i stan när du får den förbrukningen? Vart kör du?
Drar din S40 såpass... då kan du nog troligen lägga 30-50% siffrorna för V8:an ovan...
Jag kör min privata S60 på runt litern under alla förutsättningar i ren stadstrafik. XC70 3.2 AWD kör jag på 1,35 under samma förutsättningar. S80 V8:an lär dra mer...
XC90 V8 körde vi på ca. 1,7- 1,9 under ungefär samma förutsättningar. Däremot var den förvånansvärt snål på landsväg.

/Thomas
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Nu när det är vinter på riktigt så har man fått vara försiktig med gasen. Fast den bränsledrivna värmaren har stått på minst en gång varje dag ligger förbrukningen på 1.5l/mil nu, i stadstrafik. Har inte kollat snittfart, men det brukar vara runt 35km/h. Ca 800 mil på mätarn och 98okt i tanken.
av Lövet
XC90_Executive skrev:Nu när det är vinter på riktigt så har man fått vara försiktig med gasen. Fast den bränsledrivna värmaren har stått på minst en gång varje dag ligger förbrukningen på 1.5l/mil nu, i stadstrafik. Har inte kollat snittfart, men det brukar vara runt 35km/h. Ca 800 mil på mätarn och 98okt i tanken.
Nu blir jag sur. Jag har nästan exakt samma förbrukning som du och samma medelfart. När jag tankade sist och medelfarten var 29 km/h då fick jag 1,45 liter milen. Jag kör inte ett dugg fortare än någon annan! Dags att sälja lill-volvon och gå på V8an direkt. De verkar ju ha samma driftskostnader :twisted:
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]