Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag skulle lyfta av kamaxelöverfallet istället... Plastlocken på de b230 jag pillat på har suttit fast som fan, och lossar man det bakersta överfallet så kan man dra en liten sträng packningslim runt pluggen och mellan överfallet och toppen så det blir ordentligt tätt, sen lägga ner pluggen på plats och dra dit överfallet igen så kommer det garanterat att hålla och bli tätt ;)
Sparkz skrev:Den är bara inpressad som en packbox. Det är ju lite trångt där bakom, men en kofot och en träbit borde fixa det.

Först och främst flamskyddet, en liten plastbit med massa hål i som sitter i slangen som kommer upp genom insuget mellan trean och fyran. Kolla den lilla slangen och stick in en ståltråd eller nåt i nipplarna den sitter på. Blås ner i oljefällan (den svarta burken under insuget) så märker du om den är tät. Kom ihåg att ta bort oljelocket om du använder tryckluft så trycket kommer ut nånstans, annars går det bra att sätta på en slangstump och blåsa med munnen.
Är detta verkligen ett säkert sätt för att kolla ifall oljefällan är tät? Den borde väl kunna vara igensatt i hållet från vevhuset, medan den skulle kunna vara fri i hållet till tråget?

För jag misstänker att min oljefälla är igensatt nämligen, men när jag blåser med tryckluft ner i den så kommer luften upp ur oljelocket och oljesticksröret. men skulle det inte kunna vara så att luften tar trågvägen eftersom det kan vara igensatt i själva fällan eller vad man ska säga?

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]