Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kl012
#241476
Man ska visst kolla saker lite bättre innan man ber om råd :D

Skulle sätta i dom H4 jag hadde liggande men då visar det sig att det är sepparata H1 till hel och halv ljus. Det har jag aldrig varit med om tidigare på någon bil. Jag får väll köpa några 100w och se hur det blir.
Användarvisningsbild
av B4B
#241741
kl012 skrev:Man ska visst kolla saker lite bättre innan man ber om råd :D

Skulle sätta i dom H4 jag hadde liggande men då visar det sig att det är sepparata H1 till hel och halv ljus. Det har jag aldrig varit med om tidigare på någon bil. Jag får väll köpa några 100w och se hur det blir.
H1 ?:-/
Vad är det för bil du har :?:
H7 brukar sitta i hel och halv ljus och H1 i dimljusen :wink:
av kl012
#241783
B4B skrev:
kl012 skrev:Man ska visst kolla saker lite bättre innan man ber om råd :D

Skulle sätta i dom H4 jag hadde liggande men då visar det sig att det är sepparata H1 till hel och halv ljus. Det har jag aldrig varit med om tidigare på någon bil. Jag får väll köpa några 100w och se hur det blir.
H1 ?:-/
Vad är det för bil du har :?:
H7 brukar sitta i hel och halv ljus och H1 i dimljusen :wink:
855-512 S 2,5 - 96

Jag kollade i instruktionsboken så ingen har modifierat något. Men det ska vara 55w H1 till strålkastarna och 55w H3 till dimljusen enligt boken, så man får väll tro på att det stämer då :) Och en ökning till 100w borde dom nog klara, jag hittar inga starkare för tillfället.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#241797
Är det bara strålkastarglaset du funderar över så stror jag inte heller det är någon fara.
Men som redan påpekats kanske inte reflektorn tål det så bra.
av PDK
#241829
Tomas88 skrev:Är det bara strålkastarglaset du funderar över så stror jag inte heller det är någon fara.
Men som redan påpekats kanske inte reflektorn tål det så bra.
Har själv brännt två reflektorer pga okunskap, då förr i tiden, men man lär sig av misstagen. 8)
O för mig räckte det med 100w?
Användarvisningsbild
av eccy243
#241868
Kan ju säga så här: Leta efter en E-märkning på dina 130/90W-lampor. Om du nu inte hittar någon (vilket är mest troligt), så finns det ju en anledning varför den inte finns. Det brukar stå nåt i stil med "For off-road use only" på förpackningen också. Det finns det ju också en anledning till. Helt enkelt att den typen av lampor inte hör hemma på vägen.
av kl012
#242021
PDK skrev: Har själv brännt två reflektorer pga okunskap, då förr i tiden, men man lär sig av misstagen. 8)
O för mig räckte det med 100w?
Det kan kanske bero på tur att jag aldrig har råkat ut för det ännu. Eller så tål olika bilar olika mycket helt enkelt. Var det i en Volvo som du brände dina reflektorer?
eccy243 skrev:Kan ju säga så här: Leta efter en E-märkning på dina 130/90W-lampor. Om du nu inte hittar någon (vilket är mest troligt), så finns det ju en anledning varför den inte finns. Det brukar stå nåt i stil med "For off-road use only" på förpackningen också. Det finns det ju också en anledning till. Helt enkelt att den typen av lampor inte hör hemma på vägen.
Det står faktisk (E13) på socklarna vad nu det innebär. Men om dom är godkända eller inte är ganska ovesäntligt. Som jag sa tidigare i den här tråden så har ingen på bilprovning eller polisen för den delen hafft några åsikter.

Att dom inte ska vara avsedda för att användas i traffiken beror på att en liten byråkrat i Stockholm anser att det ska vara så. Som så många andra duma åsikter dom kommer fram med. Och visst jag behövde inte heller ha starkare ljus när jag satt fast i rusnings traffiken i Stockholm. Men om man kör långa sträckor natte tid så är det ändra förusättningar än vad byråkraterna tar hänsyn till. Lamporna finns att köpa så då finns det ingen anledning att inte använda dom om strålkastarna klarar av det. Och skulle ljus bilden bli för hög av någon anledning så är det inte svårare än att man sänker den lite. För hur man än tänker om andra traffikanter så vore det ganska korkat att medvetet blända dom så man själv blir påkörd.
Användarvisningsbild
av CP2
#242058
Stoppa du i dina starkare lampor, det lär du ju göra ändå oavsett vilka goda råd du än får från någon här inne. Har du en ovanlig tur kanske reflektorerna klarar det men sannolikt inte eftersom de inte är avsedda att användas tillsammans med så starka lampor utan endast med den styrka på lampor som det står i instruktionsboken. Lycka till. Gnäll inte efteråt.
av kl012
#242165
CP2 skrev:Stoppa du i dina starkare lampor, det lär du ju göra ändå oavsett vilka goda råd du än får från någon här inne. Har du en ovanlig tur kanske reflektorerna klarar det men sannolikt inte eftersom de inte är avsedda att användas tillsammans med så starka lampor utan endast med den styrka på lampor som det står i instruktionsboken. Lycka till. Gnäll inte efteråt.
Det finns väll knappast någon anledning till att gnälla om saker går sönder. Vill man vara säker på att en bil aldrig får problem så får man väll ha den stående i ett garage för gott.

Och biltillverkare lär nog gjöra som alla andra som tillverkar någon produkt. Att dom givetviss har marginaler på allt dom rekomenderar. Om det står 55w så lär dom inte rasa samman om man ökar till 65w tillexempel. Så det intresanta är hur stora marginaler volvo använder i sina bilar nu för tiden.

Jodå jag lyssnar på vad folk har att säga i frågan. Men jag är lite mer intreserad av om någon har erfarenhet av just den här bil modellen. Att bara grunda sina åsikter på vad man tror att det borde vara är inte så givande, även om alla åsikter är välkomna. Och eftersom jag aldrig fått problem med reflektorerna på andra bilar så borde det rimmligen vara olika kvalite på olika bil märken och även på olika modeller från samma bil märke.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]