Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

EmNo skrev: Är det ngn som vet hur mkt man kan sänka värdet med k-sprit, för isåfall är det ju värt att testa!
Somliga säger att det sänker hur mycket som helst ... andra inte. Beror nog på orsaken till felet. Ifall du inte kommer på nån bättre lösning kan du prova 30-50% E85 i tanken innan du åker till besiktningen. Billigare än K-sprit .... Plus att motorn ska va ordenligt varmkörd.
I botten på flottörhuset sitter en skruv. Munstycket står på den skruvan så skruvar du uppåt höjer du munstycket, och CO går ner. En 8mm hylsa är allt du behöver. Skruva tills den börjar gå illa och öka lite igen. Det finns risk att nål och munstycke är så slitna att det inte går att justera ner.
Hej.
Lånar tråden lite.

Var och besikta min Volvo 740 -87a (B230F, M46, insprutning). Max värde är 3.5 men min var 5.4. Har gjort för ca 100mil sedan en större service med ; kamrem, oljefilter, olja, luftfilter, tändstift, soppafilter.

Har läst en hel del om K-sprit och etanol. Men känns inte som att det är något för mig. Har ju så pass höga värden. Kan det vara lambdasonden eller LMM som spökar? Bilen har stått i ca 3-4 månader så kan det då bara vara att sota ur den? Eller kanske jag måste byta tändstiften och luftfiltret.

Så hjälp mig nu!
En 230F hör väl inte hemma i en förgasartråd, men vi tar det väl här ändå...
Du har ett bränslesystem som heter LH2.2, och då är CO justerbart med en skruv på luftmassemätaren. Men det är inget som ändrar sig, så det kan vi nog utesluta. Lambdasond är troligt, men det skulle kunna vara något annat, som en tempgivare som säger att motorn är kall fast den är varm.
Men börja med att mäta lambdasignalen på den enpoliga kontakten på kablarna från sonden. Du hittar den under tändspolen.
Om allt är riktigt så funkar det så här:
  • Om motorn går magert ska signalen ligga låg, 0,1 V eller så. Sonden säger till styrenheten att öka bränslemängden.
    Om motorn går fett ska signalen ligga hög, 0,8 V. Sonden säger "minska bränslet!"
Signalen kommer att pendla mellan låg och hög, cirka en gång per sekund.

Din motor går fett, och alltså borde lambdasignalen vara konstant hög. Är den inte det så ljuger sonden. Det bästa är att ha en avgasmätare inkopplad samtidigt, men vi får väl anta att felet finns kvar. Motorn ska vara varmkörd när du mäter, och sonden inkopplad. Pilla bort gummit från kontakten så du kommer åt att mäta.
japp, din sond verkar ljuga. Den säger att motorn är mager, när besiktningsprotokollet säger att den är fet.
Rengöra, nja... Det du ser om du skruvar loss sonden är en plåtkåpa över själva elementet. Rengöra den gör ingen nytta. Om den inte är så igensotad att slitsarna i kåpan är igensatta, men det har jag aldrig varit med om.
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]