Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
AndersL skrev:Är det samma sak som k-sprit?
K-sprit provade jag också för att få en bil genom besiktningen. Det gav ingen större skillnad. Kanske hade i för lite. E85 är nog ett bättre (och billigare) försök. Du kan nog hälla i 30-50 % utan att den lägger av innan du kommer till besiktningen :D Samt att bilen är varmkörd ordentligt. Det är väl etanolen i både K-sprit och E85 som kan hjälpa ... tror jag
Användarvisningsbild
av Nexus
varför inte justera så bilen bilen släpper ut rätt mängd avgaser istället för mygla med k-sprit?
sen kort rörelsereserv så ska man inte spänna handbromsen mera utan släppa på den, du ska ha lite spel på handbromsspaken inne i bilen.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Åk till en verkstad med avgasmätare och justera, det blir inte så dyrt, kan räcka med kaffebröd om du har tur. :wink:
Hade själv en 740 -86 med Pierburg förgasare med 5-6 i CO-halt och det var inga som helst problem att ställa ner den till laglig gräns.
av affe66
jag har samma problem på min b230a med stromberg förgasare, dock lite lägre co (4,5) är det en ljusterskruv under förgasarn, det är en mutter gängad på en bult ? eller är det något annat , har för mig att en bekant sa att det inte fanns ljusterskruv på stromberg?
av AndersL
Grammse skrev:varför inte justera så bilen bilen släpper ut rätt mängd avgaser istället för mygla med k-sprit?
sen kort rörelsereserv så ska man inte spänna handbromsen mera utan släppa på den, du ska ha lite spel på handbromsspaken inne i bilen.
Man KAN göra så :mrgreen:

Men givetvis är den rätta vägen att gå att rätta till det seriöst istället.
Som sagt så sparar man troligen en hel dyra droppar bränsle på det samtidigt.
av JDK82
Grammse skrev:varför inte justera så bilen bilen släpper ut rätt mängd avgaser istället för mygla med k-sprit?

Nu tar handbromsen nästan högst upp och om jag släpper på den så blir det väl sämre?
av JDK82
Fluffen skrev:Åk till en verkstad med avgasmätare och justera, det blir inte så dyrt, kan räcka med kaffebröd om du har tur. :wink:
Hade själv en 740 -86 med Pierburg förgasare med 5-6 i CO-halt och det var inga som helst problem att ställa ner den till laglig gräns.

Det låter nog som en bra idé. jag kommer nog att försöka fixa problemet istället, tjänar på det i längden...
Användarvisningsbild
av emwtur
JDK82 skrev:Nu tar handbromsen nästan högst upp och om jag släpper på den så blir det väl sämre?
Det låter ju som om du skall spänna den då !
som skrivits innan - bort med bakre askkoppen , under den sitter en plastmutter på en ihålig plastskruv
bara att skruva åt - tips - försök trycka både muttern och skuven framåt - muttern är konisk i bakändan så att den låser - trycker man framåt kan man nästan skruva utan verktyg !

/emwtur
Användarvisningsbild
av Nexus
JDK82 skrev:

Nu tar handbromsen nästan högst upp och om jag släpper på den så blir det väl sämre?
ja men med kort rörelsereserv menas att bromsen nästan ligger på fast spaken är i botten så jag antar att det kärvar ute vid hjulen eller så visste besiktningsmannen inte vad rörelsereserv betyder :!:
om vi vänder på det hela ,så tar spaken mycket högt upp så har du lång väg innan bromsen tar ute vid hjulen,lång rörelsereserv.
Jag kan ha fel men så har jag lärt mig att det fungerar :roll: eller tänker jag helt fel :?: :oops:
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]