NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
Jo, visst är det dumt att snåla med oljan...men....jag är dock lite nyfiken på om det finns någon annan olja än Castrol, som uppfyller just de krav som Volvo har.
Men det kanske inte finns?????

Skulle aldrig få för mig att hälla i något som ej är godkänt, men finns det billigare oljor som uppfyller samma normer, så ser jag inget problem med det. Och som sagt, oljebyte är ju var tusende mil, och jag kör på bensin (mindre skadligt för oljan). Kör man några tusen mil blir det en hyfsad slant per år.
av Anlan1
Biltemas oljor är lika bra som alla andras! Köper de från samma ställe!! Hitta rätt så går det hur bra som helst det ska jag göra, har samma motor som författaren
av Kluster
Håller med, XC90_Executive. Jag skulle inte ens tänka tanken på att köpa motorolja när man har en bil för minst 200'.
av mackeman
har ni något som styrker att biltemas olja är sämre? Biltema har ju inte en egen fabrik som tillverkar olja. Den tappas bara på annan dunk. Så länge den uppfyller kraven så är det lungt.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag orkar inte argumentera längre. Det finns kanske nån som har ett genigalist knep på hur man kan rena den befintliga oljan genom ett par strumpor för att sen hälla tillbaka den igen?
Användarvisningsbild
av Funk
WSS-M2C913-B är en ganska lågt specad oljeklassning, den är så snällt klassad att enkla delsyntetoljor klarar att uppfylla den. Framförallt så har den inga krav på sig att vara longlife. 1,8F i sig motorn ställer inte så höga krav på oljan iom att den inte är turbomatad eller extremt högvarvig.
Problemet med Biltemas oljor i detta fallet är att dom inte har någon billig olja som matchar viskositetsmässigt till 100%.., men t.ex Preem har en 5W-30 olja som fyller kraven och dessutom faktiskt är klassad enligt Fordnormen.

"ogynnsamma förhållanden" , man kan fråga sig vad det är som bara funkar under ogynsamma förhållande men inte normala ? En sådan olja har Biltema i alla fall, och specad för nyare Volvomotorer är den också. Fast 1,8F är ju en Fordmotor "fniss"..skämt åsido,den funkar säkert kalas, men eftersom den är en longlifeolja så är den tyvärr lika dyr som allt annat.

/Thomas
av Bonos
Är helt novis på motorolja.
Är det nån nackdel att fylla på med "Castrols slx professional longtec A5/B5 0W-30" olja om bilen leveras med "Castrols slx professional 5W-30 olja", alltså bland 2 olika typer?
På Bilia hade de bara "Castrols slx professional longtec A5/B5 0W-30" olja inne, fick rådet av en anställd att köpa denna som även berättade att de använder denna typ vid service på flexifuel?
Användarvisningsbild
av Funk
Alla moderna oljor är blandbara med varandra till att börja med. Handlar det om att fylla på någon halvliter till liter mellan servicarna så spelar den annorlunda viskositeten ingen som helst roll.
I praktiken är det nog så att de flesta verkstäder kör med just den oljan till alla sina servicar då den är bättre klassad än det som krävs. Även om den är lite annorlunda viskositetsmässigt så bör det vara OK.

/Thomas
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]