Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Jaco skrev:
*pettson* skrev:
satanas skrev:Är det någon som har nått tips på hur man får tillbaka svärtan på dörrhantagen och andra yttre plastdetlajer på bilen som har blivit matta och gråaktiga?
Ett mera permanent sätt men som kräver absolut uppmärksamhet är att hetta upp ytan på plasten med en vanlig varmluftspistol.. precis innan plasten smälter så kryper den fria oljan i plast upp till ytan och allt blir svart igen.. :wink:
MEN det är en konst...det är lätt att smälta tills det blir skräp istället..
Hahahaha... hohohohoho! Den var bra du... :lol:
du får skratta så mycket du vill?.. passera en bra rekondfirma... sen kanske det blir jobbigare att skratta?..
För övrigt så har jag själv gjort detta hundratals gånger.. ibland med gott resultat.. ibland inte.. som sagt det är en konst..mycket hänger naturligtvis på vilken plastsort det handlar om..
denna metod används även när man plastsvetsat en del saker som inte ska lackas..först värma den till samma svärta sen yta den med ett mönster medans den är mjuk..
av Jaco
Ursäkta att jag skrattade... tyckte bara att det lät så osannolikt, föreställde mig också scenariot när man står där på gården med en stor svart plastklump vid fötterna, "jaha, det var de listerna"... Det är säkert mycket effektivt, men jag vet inte om jag skulle våga mig på detta konststycke.
av chrilleR
Har du inte en massa andra medel på dina kofångare, tex Black Chrome osv fungerar möbelpolish, "MP 52" fruktansvärt bra. Kostar 14-15 spänn, varar länge, och inte så kladdigt att använda. Jämför med en turtle wax flaska för en 50-lapp, möbelpolishen vara dessutom betydligt längre än turtle wax osv! Hur det fungerar "utanpå" andra medel vet jag inte...
Användarvisningsbild
av Loner
Jaco skrev:Ursäkta att jag skrattade... tyckte bara att det lät så osannolikt, föreställde mig också scenariot när man står där på gården med en stor svart plastklump vid fötterna, "jaha, det var de listerna"... Det är säkert mycket effektivt, men jag vet inte om jag skulle våga mig på detta konststycke.
Provade detta på min fd 850, funkar rätt bra, men det kräver lite träning.

Vill man bara "fuskputsa" så kan man ta lite MP52 (möbelpolish), sitter i några dagar iaf.

/L
av Quaint
Har provat olivolja och det funkar kanon.

Tvätta och avfetta bilen idag innan vaxning.

Avfettningen tar bort oljan så på med lite ny.... som nytt...
Användarvisningsbild
av Ante018
Varmlufts picka på stötfångarna funkar!!!!fixade mina idag på min 745:a från -90,dom var grådassiga som på nästan alla 90:or men nu är dom svarta och [email protected]
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Olivolja...........
Användarvisningsbild
av Ramon
Ante018 skrev:Varmlufts picka på stötfångarna funkar!!!!fixade mina idag på min 745:a från -90,dom var grådassiga som på nästan alla 90:or men nu är dom svarta och [email protected]
Har du en före och efter bild? Vore kul att se skillnaden!
Användarvisningsbild
av Ante018
varmlufts picka funkade i alla fall på min 745-90,dom var grå men är nu svarta och som nya
Detdär med värmepistol funkar skitbra och va inte alls svårt, gjorde det igår på min 244 och det blev nästan kolsvart. Finns ingen risk att du råkar bränna hål i plasten. Det ser ut som att du sprayar plasten med färg så du ser ju när det "täcker" och då ska det inte värmas mer på den ytan, rekomenderas starkt :D

Vilken mjukvara har du? 3.3.16 har jag och det fun[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]

En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]