Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Om den drar 1,1-1,4 långkörning i laglig hastighet så tycker inte jag det är normalt.

Jo motorn bör uppnå arbetstemp på 1,5 mil. Annars har man troligtvis kass termostat.

När är senaste servicen gjord?
av Larzan
Kör själv aut och det ligger på ca 1,15 med lite köer och motorvägskörning.
Motorn får normaltemp inom några km.
Bränsleförbrukningen minskade en aning med vinterdäcken. (sommar 205, vinter 195 dubbfritt.)
Märker ingen skillnad om bilen är nyservad. Det drar det den drar.

Det som jag har märkt om jag planerar körningen, och motorbromsar där jag kan, och verkligen snålar på körningen, DET ger effekt. Men det ger en trist körning och man sticker rejält ut i den annars hetsiga Stockholmstrafiken.

Testa att planera din körning och se vad du kan göra. En ECO-drivning kurs kanske kan vara något.
(Fast då lär ju bromsarna becka igen totalt.... )
Motorväg med ca 120+km/h ger ungerfärlig 0,95 milen... Men det går att snåla.

Krokar jag på mögelkuvösen så hamnar jag lätt på 1,6 l/mil då jag bör ligga på 3.ans växel när jag drar.
Användarvisningsbild
av Nexus
min 2,5t drar runt litern blandad körning På landsväg har jag ej mätt.offta beror det på ens egen körning. ligga mes gasa upp i hastiget sparar ej bensin utan fort upp i hastighet sen så hög växel det går. man kan hoppa från 3 an till 5 an det orkar bilen lätt av.
för att bli lite OT så klagade jobbarkompisen på hans nissan sunny drar mycket soppa, jag fick skjus av honom till bilia och jag förstår varför hans bil drar mycket. full gas på alla växlar och växlar snabbt som fan och mitt under acc. inte konstigt den drar mycket soppa :-O)
Användarvisningsbild
av B4B
johan__25 skrev:jag har en Volvo V70 -99 med 2,5T motorn, jag tycker den drar mycket bensin, den drar 1,1-1,3.
Vad kan det vara för fel. Hjälp???????
Hej johan__25
Här är en länk till en tråd om samma ämne http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=27079
Hoppas att du får lite hjälp därifrån :-)-)
av jensas850
Tyckte min 850 glt -97 med drog mycket bensin, såg att avgasflänsen på grenröret var lite sönder, tänkte byter flänsen kanske hjälper.
Sagt och gjort plockade ner grenröret och svetsade på en ny, sedan när jag skulle sätta på det så tryckte jag det först, bara kolla så det var tätt.
Visade sig läcka hela skiten istället, blev ett nytt från en skrot i Helsingborg
nu till det sköna, har säkert minskat bensinförbrukningen med 1- 1,5 dl milen sedan bytet, så nu har jag för första gången fått ner bensinförbrukningen under litern vid bl körning!!!
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]