Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
Det köldmedium som finns i ac anl har ingen lukt!

Utan byt kupefilter! gärna till ett med activt kol , det finns två typer av orginalfilter ett med kol och ett utan aktivt filter är att föredra
Användarvisningsbild
av flyvert
En annan åtgärd är att åka in på Volvo och be dom aktivera en funktion som heter "Eftergång, kupéfläkt".
Den har funnits i många Volvo-bilar sedan de första S80, men deaktiverades någon gång under produktionsår 03 (tror jag...)

Funktionen gör att kupéfläkten under vissa kriterier (tror bl.a. att omgivningstemperaturen måste vara 10 grader eller varmare) startar en tid efter att man stängt av bilen och går några minuter för att blåsa bort kondensvatten, etc. som annars kan bli liggande i A/C paketet, etc.

Jag märkte en klar förbättring efter att verkstaden aktiverat denna funktion på min V70-04.

Söker man på forumet kan man hitta frågor som "varför går fläkten i min låsta och larmade bil" :lol:

/f
av Lesjö
Skulle kunna vara batteriet vid start som ger ifrån sig liknar sig som ammoniak. Skulle kunna ge ifrån sig om elektrolyten vore för låg och ge ifrån sig knallgasen. Enkelt i alla fall att kolla elektrolyten.
Användarvisningsbild
av bwiberg
Hej flyvert!
flyvert skrev:En annan åtgärd är att åka in på Volvo och be dom aktivera en funktion som heter "Eftergång, kupéfläkt".
Den har funnits i många Volvo-bilar sedan de första S80, men deaktiverades någon gång under produktionsår 03 (tror jag...)
Bad verkstaden att kolla detta på min MY03:a (tillverkad vintern 02), var påslaget. Även de nämnde att det var valbart och att det tydligen inte alltid var aktiverat.

(Försökte passa tiden och se torrblåsningen "in action" men har inte lyckats hittills dock...)
Användarvisningsbild
av flyvert
bwiberg skrev:Hej flyvert!
flyvert skrev:En annan åtgärd är att åka in på Volvo och be dom aktivera en funktion som heter "Eftergång, kupéfläkt".
Bad verkstaden att kolla detta på min MY03:a (tillverkad vintern 02), var påslaget. Även de nämnde att det var valbart och att det tydligen inte alltid var aktiverat.

(Försökte passa tiden och se torrblåsningen "in action" men har inte lyckats hittills dock...)
Jag tror att det måste vara hyffsat varmt för att torrblåsningen skall gå in - antar att kriterierna är matchande "heta soldagar" då A/C:n fått jobba (och risken för kondensvatten är stor). Fördröjningen är säkert 10-20 minuter (så du får vänta ett tag efter att du stängt av motorn)

"Kissar" din bil som andra gör när A/C:n jobbar hårt? Annars kanske den har problem med att evakuera kondensvatten?
Blir problemet mindre märkbart på vintern, eller i perioder då A/C:n inte jobbat så hårt (dvs mindre fukt att evakuera)?

Sen har jag bara ett "anti-tips" kvar: byt dig en SAAB 9000 med helskinn. Hade en 9000 Aero förut och den lukten saknar jag i princip varje gång jag sätter mig i min Volvo - oavsett på året eller temperatur så luktade min gamla Aero alltid "mysigt skinn"...

/f
Användarvisningsbild
av bwiberg
flyvert skrev:Jag tror att det måste vara hyffsat varmt för att torrblåsningen skall gå in - antar att kriterierna är matchande "heta soldagar" då A/C:n fått jobba (och risken för kondensvatten är stor). Fördröjningen är säkert 10-20 minuter (så du får vänta ett tag efter att du stängt av motorn)
Skall vara 40 eller 50 minuter innan den går igång, men jag kanske missade det ändå...
flyvert skrev:"Kissar" din bil som andra gör när A/C:n jobbar hårt? Annars kanske den har problem med att evakuera kondensvatten?
Testade detta när jag körde för fullt med CRC Airco Kleen, evakueringen fungerar finfint. Blev ordentlig pöl under bilen efter 2 * 10 minuter på fullt.
flyvert skrev: Blir problemet mindre märkbart på vintern, eller i perioder då A/C:n inte jobbat så hårt (dvs mindre fukt att evakuera)?
Nej, kändes även på vintern.

Men som sagt, verkar vara löst nu ed sprayen, får se om det kommer tillbaka...
Det luktar även ättika i min bil!
Jag tycker dock at ACn inte riktigt gör det kallt i kupen. Det kan t.ex ibland ta någon halvtimme innan man plötsligt känner den där extra kylan.

Vid vilket miltal brukar man få byta skivor?[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]

Nja det är något med kopplingen så[…]