Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om man ändrar dimension på däcken mot de som satt på fabrik, så räcker det inte bara att byta styrstopp - man ska även ändra utslagsbegränsaren som sitter i sytrväxeln, men eftersom detta kostar rätt mycket mer än att bara byta styrstopp så skiter många i detta. Det är en anledning till att de slits ner fortare och däcken tar i.

Alltså, ska man göra det på rätt sätt ska BÅDE styrstopp och utslagsbegränsare justeras / ändras när man lägger på bredare däck än som följde med bilen vid leverans.

Själv var jag givetvis snål och bytte bara styrstopparna... och har också lite skrap i hjulhusen vid fullt rattutslag...
Marbas skrev:Om man ändrar dimension på däcken mot de som satt på fabrik, så räcker det inte bara att byta styrstopp - man ska även ändra utslagsbegränsaren som sitter i sytrväxeln, men eftersom detta kostar rätt mycket mer än att bara byta styrstopp så skiter många i detta. Det är en anledning till att de slits ner fortare och däcken tar i.

Alltså, ska man göra det på rätt sätt ska BÅDE styrstopp och utslagsbegränsare justeras / ändras när man lägger på bredare däck än som följde med bilen vid leverans.

Själv var jag givetvis snål och bytte bara styrstopparna... och har också lite skrap i hjulhusen vid fullt rattutslag...

Hm, du kan nog ha en poäng där :???: har hört något om detta, men trodde bara det gällde om man bytte från bilens "normal" bredd, dvs satte dit något riktigt tokigt. men någon som har någon bild på den här utslagsbegränsaren? svår att byta själv?
Som jag fick förklarat det sitter utslagsbegränsaren i styrväxeln. Det var justering av denna som kostade pengar enligt den volvoverkstad jag pratade med. Men om någon kan slänga upp en beskrivning på hur man gör så är jag högst intresserad. Jag menar, själv har man ju koll på att man inte gör fullt rattutslag för att det inte ska skrapa i, men när frun eller någon annan ska köra bilen tänker de inte på det, tror inte de hör skrap ljudet ens en gång...
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]