Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Tomas L skrev:
Vi behöver inte diskutera självklarheter, alla förstår väl att det kommer nya motorer förr eller senare, "XC60 B20" hade nog inte varit så intressant. Intressant är NÄR det kommer nya motorer, det hade kanske varit mer lämpligt att lansera ny motor nu när XC60 kommer, men den är väl inte klar ännu.
Svaret är enklare än det ser ut och ingen här vet när oavsett vad de antyder. Svaret är att den kommer när den är färdig. Inte ens de som arbetar med den VET när den är klar. Sen om man lägger den i malpåse och köper in bättre motorer än vad man hittills lyckats med till C30 får vi väl se.

Personligen är jag lite trött på Volvos ständiga uttalande om att : "Denna bil är det sportigaste vi byggt hittills". De har de väl sagt om alla bilar sedan S40/V40. Att de säger det om en SUV säger väl allt. Menar de kanske att den är instabil eller vad? Sportigare än V70R?
Men låt oss ändå summera:
XC60 är långsammare än XC70
XC60 drar mer bränsle än XC70
XC60 lastar mindre än XC70
XC60 får inte dra lika tunga släp som XC70
XC60 har kortare hjulbas än XC70
XC60 har sämre vänddiameter än XC70
XC60 är i allt vesäntligt mindre i kupén än XC70

Så vad ska Volvo dra till med? Jo, den är ju sämre på det mesta än ex XC70, men den är "Sportigare". Jaha, de har kanske micklat med bakvagnen så den styr in bättre. Vissa motorjournalister går rätt i fällan och berömmer sportigheten direkt. Menar de att bilen är snabbare på bana eller vad?
Användarvisningsbild
av Tomas L
kave skrev: Svaret är enklare än det ser ut och ingen här vet när oavsett vad de antyder. Svaret är att den kommer när den är färdig. Inte ens de som arbetar med den VET när den är klar. Sen om man lägger den i malpåse och köper in bättre motorer än vad man hittills lyckats med till C30 får vi väl se.
Vid all form av produktutveckling finns en tidsplan och när det börjar antydas att "det kommer en ny diesel" så kan man anta att den början närma sig lansering. Jag tror inte att det är någon radikal förändring av motorn, då skulle det inte kallas en "ny D5" utan någonting annat.
kave skrev: Så vad ska Volvo dra till med? Jo, den är ju sämre på det mesta än ex XC70, men den är "Sportigare". Jaha, de har kanske micklat med bakvagnen så den styr in bättre. Vissa motorjournalister går rätt i fällan och berömmer sportigheten direkt. Menar de att bilen är snabbare på bana eller vad?
Jag håller med, det är väl så AMS bedömer bilar i alla sina tester? Vaga och personliga preferenser när det gäller "känsla", design och "kvalitetsintryck" väger tungt. Tyvärr.
av Amli
Håller med om att det är smått desperata uttalande gällande XC60. "Sportigaste bil vi byggt"... Säger mer om Volvos övrig modeller än XC60 i sig tycker jag. Att det är den säkraste däremot känns mer äkta.
Sen alla dessa generösa garantier i form av fri service m.m. Det i sig välkomnar jag men att dom bara lanserar det på en bilmodell känns som dom letar efter fler köpargument då bilen i sig inte är stark nog som sådan.

Trots mina negativa utalanden så tror jag ändå att XC60 är en jättefin bil.
Användarvisningsbild
av Tomas L
XC90_Executive skrev:Nya D5 får inte 175hk! Den får givetvis mer än 185hk, samtidigt som förbrukningen sänks.
Betyder det att vi inte får se någon power-shift låda i V70/XC70? Nuvarande version lär vara specad till max 400 Nm vilket dagens D5:a ligger på.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Från DI:

Så här ser tidtabellen ut:

På torsdagen, på bilsalongen här i Paris, visas tre modeller med snåla dieslar. C30 med utsläppt av koldioxid på 115 gram, S40 och V50 med 118 gram. Alla bär den nya beteckningen DRIVe, som kommer att finnas på samtliga miljöbilar från Volvo i framtiden.

Under det kommande året introduceras start/stop-system i dessa modeller, som sänker utsläppen ned mot 100 gram/km.

Nästa år lanseras V70 och S80 i DRIVe-versioner, med utsläpp under 140 gram.

Nästa år kommer också bensinmotorer i V70 och S80, med direktinsprutning som sänker förbrukningen med 20 procent. Samma teknik kommer sedan i nya XC60.

2010-2011 kommer så kallade mikrohybrider, som sänker utsläppen på nästa S60 till under 120 gram, S80 till under 130 gram och XC60 till under 140 gram.

2012 lanseras en dieselhybrid, med elmotor för bakhjulen. Tekniken kommer att finnas i XC60.

”Kort efter” 2012 kommer också en laddhybrid, där batterierna alltså också kan laddas i vanliga eluttag.

Vore ju otorligt att DRIVEe kan pressa ned D5 från 178 g/km till under 140 g/km, borde röra sig om ett annat motoralternativ
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ska vi göra ett nytt försök? Inget OT nu!

En sammanfattning;

XC60...
...är sportigare och roligare att köra.
...ser mer vågad ut, både exteriört och interiört.
...har city safety
...finns bara att köpa med dieselmotor

XC70...
...har bättre komfort.
...har större och mer lättlastat bagage. Suveräna flyttbara fästkrokar.
...är mer elegant interiört.
...har bättre utrymmen invändigt.

Alla är välkomna att fylla på!
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu har jag tagit de flesta inlägg som faktiskt har någonting att göra med xc60 från den gamla urspårade tråden och flyttat hit. 15inlägg eller något sådant blev det... intressant att den gamla tråden ändå upptog 9sidor! Samtliga inlägg i denna tråd som inte handlar om xc60 / spårar ur kommer att tas bort av mig utan pm-notifikation till skribenten (om det inte är så pass allvarligt att jag ger denne en varning!), blir det för många så kommer även denna tråd att låsas.
Den gamla tråden är borttagen även om jag ett tag funderade på att fråga om Zandlådan.com är intresserad av den.

Se det här som en snäll gest, jag kommer inte vara lika snäll nästa gång.

Vidare vill jag säga att jag såg i den gamla tråden att flertalet personer skrivit saker i stil med "Denna tråd kommer garanterat att låsas så fort en moderator upptäcker den".
Har ni tid att skriva det så bör ni också ha tid att klicka på rapporteraknappen alternativt skicka ett pm till någon av oss moderatorer så att vi upptäcker det! Tänk på att ju snabbare vi upptäcker en urspårad tråd desto mindre risk att den blir låst.
Edit: Tydligen så fanns det sådana rapporter, jag får ställa mig i skamvrån en stund :oops:

/Anders
Användarvisningsbild
av bjornw
XC90_Executive skrev:
Tomas88 skrev:Hur är priset i jämförelse?
XC70 D5 Summum automat börjar på ca 417 800kr
XC60 D5 Summum automat börjar på ca 414 800kr
Jo men XC60 finns även med 2.4D som i princip är samma motor men kostar 15000 kr mindre. Samtidigt har XC60 4år/12000mil fri service, vad det är värt är svårt att upskatta med ca 15000 kr är inte en orimlig gissning. Sammantaget kan man alltså köpa en XC60 för ca 30 000 kr mindre än en i princip lika XC70.
Jag tycker XC60 vinner ekonomironden solklart mellan de två. Sedan tycker jag att den högre sitthöjden är värd mycket, speciellt när man ska in och ut med barn och barnstolar. Hade de haft kvar den delade bakluckan som finns på XC90 hade jag föredragit lastutrymmet på 60:n också, nu är det mer jämnt.

Enligt Kave drar XC60 mer soppa än XC70 men enl spec så drar de lika. Även om XC60 är tyngre kan de ha kompenserat det med annan utväxling, lägre luftmotstånd osv. Det ska bli extremt spännande att se vad den nya dieselmotorn kommer att kosta och vilken förbrukning den kommer få. Hoppas de inte segar på utan ersätter dagens generation i alla modeller snarast!

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]