Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
"ställer jag mig i en nedförsbacke och drar upp spaken 8 hack så stannar bilen, men den stannar motvilligt... låser alltså inte riktigt.
Köpte biltemas backar om det gör ngn skillnad.?"

Nu vet jag inte exakt vad som är korrekt (Pettson, rätta mig gärna) men enligt Volvo och Haynes så skall handbromsen nypa mellan 3-7 hack och 8 borde vara alldeles för mycket? Går det inte justera handbromsen till lägre hack så måste ju något kärva?
Jag bytte nyligen på min bil dock V70 1998 med Biltema prylar och det fungerade bra.
Justerade först upp backarna bak tills hjulet nöp och sedan justerade jag tillbaks ca 4 snäpp tills det kunde snurra/rulla fritt.
Sedan spände jag handbromsen tills den tog som den skall på 4 hack.
Justerar man den till 8 hack så tar ju besiktningsgubben den troligen även om den nyper vid 8 hack? Dem gjorde det på min kolegas bil och hänvisade till att den tog för högt upp. Vet inte exakt vad som stod på pappret men nått sånt iaf.

Sedan har jag hört diverse saker ang. Biltemas bromsbackar som fel passform osv men jag har inte vart med om nått sådant ännu. Isåfall är det bara å reklammera dem å få nya.
av 855a
av *pettson* Idag, 16:43

"Mätt skivornas trummor invändigt så dom är enligt spec? Menar för stor trumma gör samma underverk för bromsen som för liten back gör i rätt storlek på trumma. Innan man byter bör man kanske ha reda på VAD som strular?"

Mjo, det lär jag ju märka imorrn. Och är det så blir det skivor från volvo.
Men vad jag har läst så är det många som haft samma problem med biltema backar, att de inte tar riktigt och med byte till orginal har det funkat direkt.

Det bör ju ligga ngt i det tycker jag. Lite synd isåfall då det är första gången jag har haft problem med ngt från biltema.

Mvh.
av *pettson*
Jag har faktiskt ingen aning om det. Jag bytte på en V70 för en månad sedan med biltemaskivor och backar och den har utan problems gått igenom sbp. Den rullar ingenstans när man drar åt.
av 855a
Såååå, nu är den ombes o klar.

Det var handbromswiren som kärvade i höljet. Den vänstra wiren gick ej att rubba i höljet och den högra knappt.

Var ett mindre helvete o byta, trodde inte man skulle behöva riva halva inredningen. :(

Tack för tipsen alla. Nu kör vi igen. :D

Mvh.
Användarvisningsbild
av emwtur
855a skrev:Såååå, nu är den ombes o klar.

Det var handbromswiren som kärvade i höljet. Den vänstra wiren gick ej att rubba i höljet och den högra knappt.

Var ett mindre helvete o byta, trodde inte man skulle behöva riva halva inredningen. :(
Mvh.
Halva inredningen ?
lossa mittkonsolen.
släpp "fotlisten" i bakdörrarna
ta ur baksitsarna.
lossa mattan under sätet och lyft upp den framåt.

nu kan du byta bägge vajrarna :-)

OK mittkonsolen är lite jobbig - resten kräver inte ens verktyg.

/emwtur
av Lasse81
Jag har problem med handbromsen också vilket resulterade i ett nedslag på besiktningen.
Jag har försökt enligt konstens alla regler att spänna den, men det känns fortfarande som jag har ett jätteglapp i spaken, även fast den är max spänd.

Är det vajern som sträckt sig? Eller är det excentrarna, eller är det kanske skivorna?
I vilken ände börjar jag.
av *pettson*
Börja med att ..
1/ lossa spakjusteringen..
2/ se till så vajrarna rör sej som dom ska
3/ det är här jag tror det brister för många.. När man justerar ut backarna så är det nog så att man är för snäll. Det som kärvar när man lägger ut backarna och håller i skivan, kärvar inte speciellt mycket när fälgarna är på. Man släpper nog för mycket på backarna efter det att man justerat ut dom så dom låser. För dom ska verkligen låsa först, det ska inte gå att justera ut backarna mera med våld. Sen alltså släppa lite lite. För dom som är ovana och inte har nåt bra att montera som är lika stort som hjulet (det blir ju en hävstångseffekt av att hålla längre ut på ett hjul) så får man justera ut och provmontera fälgen med ett par bult. Osv sen göra om igen och igen.. ända tills allt ligger på lite lite. Där är grundjusteringen på backarna korrekt. Sen ska spaken spännas upp.
4/ Backarna ska slitas in sakta så att dom blir lite ruggade. Efter en period ska dom justeras ut igen. SEN är allt perfekt.
Om man har nya skivor är det livsviktigt att man TVÄTTAR TRUMMORNA MED THINNER eller annat starkt som avfettar. Det ska göras innan man monterar skivorna. Precis som med slitytorna till klossarna.

På nya skivor ska det inte behövas en inkörningsperiod då dom är släta och fina från början så att backarna ska passa.
av Lasse81
Hej!

Tack för det snabba svaret.

Problemet är att jag redan läst ditt tips och följt det.
1. Lossar på skruven till vajerspänningen först.
2. Spänner backarna i trumman tills det knappt går att rubba skivan med händerna.
3. När jag sen ska spänna vajern uppe i konsolen händer det inte mycket, Det är fortfarande ett stort glapp innan spaken spänner åt vajern.

Jag funderar på om jag är på fel skruv och spänner?
Kan vajern ha blivit slapp?
Kan det hjälpa med att byta skivor, fick nedslag på ena skivan som är ordentligt risig, så de ska ändå bytas.

Tack på förhand.
av patrix
Jag fick till min handbroms efter några misslyckade försök så här:

1. Slacka på justeringen vid spaken
2. Justera vid bakhjulen så backarna precis tar i något
3. Dra spaken häftigt upp o ner ett par gånger. Spänn upp justeringen vid spaken lite
4. Upprepa 2 o 3 ett par gånger
5. Kör o testa. Spänn upp spaken så den tar lagom.

Punkt 3 är viktigt så backarna och spännare lägger sig på plats vid justeringen
av patrix
Lasse81 skrev:Hej!

Tack för det snabba svaret.

Problemet är att jag redan läst ditt tips och följt det.
1. Lossar på skruven till vajerspänningen först.
2. Spänner backarna i trumman tills det knappt går att rubba skivan med händerna.
3. När jag sen ska spänna vajern uppe i konsolen händer det inte mycket, Det är fortfarande ett stort glapp innan spaken spänner åt vajern.

Jag funderar på om jag är på fel skruv och spänner?
Kan vajern ha blivit slapp?
Kan det hjälpa med att byta skivor, fick nedslag på ena skivan som är ordentligt risig, så de ska ändå bytas.

Tack på förhand.
Skulle inte tro att skivorna är problemet, men köp du nya om du ändå håller på och dom gamla är risiga. Jag har kört på samma biltema skivor bak i 6 år utan problem.

Börja med att plocka ner och rengör i trumman och inspektera. Kontrollera särskilt att handbromsvajrarna rör sig som dom ska. Mina var fastkläggade vilket jag löste med att spreja in 556 i vajerhöljet vid hjulen och slita i spaken.

Justera sen som jag beskrev. Att spänna så det ej går att rubba skivorna är ingen bra ide. Du måste få till ett bra spel från lösa till spända backar.
Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌