Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#221829
Brainded skrev:Hmm, bara jag som tror på synkningarna i lådan?

Vad händer om du släpper upp kopplingen och trampar ner den igen istället för att lägga i en annan växel?

mvh
Anders
Inte säker att jag förstår. Alltså trycka ner koppligen flera gånger? Oftast går växlarna rätt bra, men ska prova nästa gång det kärvar igen.

Oskar
#221832
*pettson* skrev:Problemet man har är att ingående axeln draggar. Den roterar alltså trots att den är urkopplad för att det kärvar. Visst kan det vara ett synkproblem? Men det gäller som sagt att undersöka det noga. INNAN.
Att man föreslår att byta kopplingen är för att i 9 fall av 10 är inte fjädrarna i lamellen friska. Detta trots att det säkert är bra med lamellmaterial kvar.
Man bör även byta urtramplager då detta får stryk oavsett om man drar släp eller inte (beroende på om man har intern eller extern slav). Så kallade stadslager är inte ovanliga, då har man draggat med foten på kopplingen lite svagt så att lagret helt enkelt överhettar och smälter.. Naturligtvis behöver inte alla ha alla symtom och alla fel. Men den stora posten är ändå att riva ned lådan på backen för att göra jobbet. När lådan ändå är nere BÖR man byta packboxen bakom svänghjulet samtidigt.
Vad man får betala för att riva ned lådan kan man tvista om i evighet, garantierna och kunskaperna är lika spridda som priset. Materialet handlar om ca 2500-3000kr beroende på kopplingstyp. Då ingår kopplings sats med lager samt packbox.
Rent privat tar jag 4500kr för jobbet, material tillkommer. Men dom som valt att anlita mej är oftast långväga, eller folk som vill ha mycket gjort, så jag har gjort ett paketpris med nattlogi, mat samt jobbet för 4500kr. I jobbet åtar jag mej även att byta framvagnsdelar på samma arbetspris då jag ändå river 90% av framvagnen, å andra sidan är dom jag jobbar åt mycket nöjda och återkommer utan att tveka när nästa sak strular.

Stadslager 16400 mil nedan..(850 SE -97). OBS det är alltså urtramplagret..
Tack för info. Haynes manualen om V70 har bara några sidor om kopplingsbyte. Roligt bok i övrigt.

Oskar
av *pettson*
#221863
oskbl skrev:
*pettson* skrev:Problemet man har är att ingående axeln draggar. Den roterar alltså trots att den är urkopplad för att det kärvar. Visst kan det vara ett synkproblem? Men det gäller som sagt att undersöka det noga. INNAN.
Att man föreslår att byta kopplingen är för att i 9 fall av 10 är inte fjädrarna i lamellen friska. Detta trots att det säkert är bra med lamellmaterial kvar.
Man bör även byta urtramplager då detta får stryk oavsett om man drar släp eller inte (beroende på om man har intern eller extern slav). Så kallade stadslager är inte ovanliga, då har man draggat med foten på kopplingen lite svagt så att lagret helt enkelt överhettar och smälter.. Naturligtvis behöver inte alla ha alla symtom och alla fel. Men den stora posten är ändå att riva ned lådan på backen för att göra jobbet. När lådan ändå är nere BÖR man byta packboxen bakom svänghjulet samtidigt.
Vad man får betala för att riva ned lådan kan man tvista om i evighet, garantierna och kunskaperna är lika spridda som priset. Materialet handlar om ca 2500-3000kr beroende på kopplingstyp. Då ingår kopplings sats med lager samt packbox.
Rent privat tar jag 4500kr för jobbet, material tillkommer. Men dom som valt att anlita mej är oftast långväga, eller folk som vill ha mycket gjort, så jag har gjort ett paketpris med nattlogi, mat samt jobbet för 4500kr. I jobbet åtar jag mej även att byta framvagnsdelar på samma arbetspris då jag ändå river 90% av framvagnen, å andra sidan är dom jag jobbar åt mycket nöjda och återkommer utan att tveka när nästa sak strular.

Stadslager 16400 mil nedan..(850 SE -97). OBS det är alltså urtramplagret..
Tack för info. Haynes manualen om V70 har bara några sidor om kopplingsbyte. Roligt bok i övrigt.

Oskar
Min högst personliga åsikt om den boken är att den är perfekt till att bland annat använda som mothåll, underlägg, bokstöd, naturligtvis kan den innehålla korn av information på djupare nivå. Det finns bättre källor som är djupare och mera strukturerade. Dock är dom flesta bokvalen betydligt dyrare än just en haynes.
#222093
timebandit skrev:Då låter detta som på min bil då, jobbigt värre. Som tur är tycker jag inte det är jobbigt längre och verkar kännas av mer vid kallare väder.
Men om man ändå skall riva ner å smörja så är det ju ändå lika bra å byta alla kopplingsdetaljer å övrigt. Det är väl knappast värt å riva i det "bara för att smörja" etc?
Dessutom så hjälper det ofta att släppa kopplingen och trycka ner den igen å lägga i växeln. Eller att lägga i en annan växel först och sedan 1an.
Jag provade lite mer idag. När jag trycker ner kopplingen flera gånger blir det svårare att lägga i 1:an. Jag lägger då i 3:an och sedan går det bättre.

Byter nog kopplingen på sikt. Låter den lilla trevliga (och enligt mig prisvärda) Volvo verkstaden på min ort (Linköping) göra jobbet.

Oskar
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]