Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vhek
Tomas88 skrev:Då är det nog topplockspackningen. Hur är det med nivån på kylarvätskan? Minskat?
Jag vet inte har inte haft koll på den. Ska man kolla den när bilen e kall? i såfall e den för tillfället mellan max och min nivån. E det lugnt att köra en vecka om man håller koll på kylarvätskan?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Alltså jag menade om nivån på kylarvätskan minskat samtidigt som oljenivån har ökat så kan det knappast vara något annat än topplockspackningen, vad jag vet i alla fall.
Hur farligt det är att köra med detta vet jag inte riktigt. Det är ju inte bra med vatten i oljan.
av *pettson*
vhek skrev:
Tomas88 skrev:
vhek skrev:
Tycker även att bilen går lite ryckigt på låga varv men så fort den kommer upp till 2000 varv så släpper allt och den funkar perfekt.
Helt normalt går den tydligen inte.

nej den går lite ryckigt ibland på låga varv. En annan sakär att olje nivån har stigit på stickan oxå. (vatten som kommit in?)
Att nivån på stickan stiger är ju ingen höjdare.
Men den lär stiga även om man har felfri bil och den aldrig får gå tillräckligt varm. Hur ser det ut om du kikar ned i oljepåfyllningen? Är det lika gult där? Eller ser det normalt ut där?
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag var med om samma sak på den senaste bilen vi köpte(dock ingen volvo). Det fanns gult klegg på stickan och öppnade du oljepåfyllningen fanns det gult klegg där också. Den bilen rullade inte mycket och bara korta sträckor men jag såg ingen fara med det. Orsaken till problemet var att motorn inte kom upp i rätt temp och oljan hann aldrig värmas upp riktigt. Bilen servades med nya filter och ny olja ett par gånger på runt 200 mil, bara för att få ur ev skit som kanske fanns kvar. Problemet har aldrig återkommit då bilen nu rullar sträckor som gör att oljan komer upp i rätt temp och all ev kondens eller vatten dunstar.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]