- sön 21 sep 2008, 16:54
#219613
Jag har ScanTool 5 USB från scantool.net och den mjukvara de har läser ju bara OBDII felkoder...
Hmm, jag förstår hur Du tänker. Men, det som fortfarande är lustigt är att det är först då backarna börjar nypa som texten dyker upp i displayen. Givetvis kontrollerar säkert DSTC-systemet om handbromsen är dragen eller ej - men den enda givaren som kan användas till det är ju den som tänder P-bromslampan i panelen. Innan jag spände handbromsen efter bytet kunde jag dra säkert 10-12 hack innan det började nypa och texten kom upp. Efter spänning så kan jag dra 3-4 hack innan den kommer upp. Switchen till lampan för P-broms reagerar ju direkt när spaken lämnar nedfällt/släppt läge och drar jag bara lite lätt händer inget. Alltså har det inte med P-bromsindikatorn att göra...
Utöver detta kan man ju tänka sig att systemet kollar hur fort hjulen roterar, men inget av detta skulle ju resultera i något fel, utan bara "lura" systemet att bilen till exempel sladdar, eller spinner för den delen - om den tycker framhjulen roterar fortare än bak...
Texten dyker upp oavsett om jag står helt still med bilen och drar åt handbromsen ordentligt eller om jag kör och drar...
Tackar så mycket för alla inputs såhär långt! Bra forum!
Hmm, jag förstår hur Du tänker. Men, det som fortfarande är lustigt är att det är först då backarna börjar nypa som texten dyker upp i displayen. Givetvis kontrollerar säkert DSTC-systemet om handbromsen är dragen eller ej - men den enda givaren som kan användas till det är ju den som tänder P-bromslampan i panelen. Innan jag spände handbromsen efter bytet kunde jag dra säkert 10-12 hack innan det började nypa och texten kom upp. Efter spänning så kan jag dra 3-4 hack innan den kommer upp. Switchen till lampan för P-broms reagerar ju direkt när spaken lämnar nedfällt/släppt läge och drar jag bara lite lätt händer inget. Alltså har det inte med P-bromsindikatorn att göra...
Utöver detta kan man ju tänka sig att systemet kollar hur fort hjulen roterar, men inget av detta skulle ju resultera i något fel, utan bara "lura" systemet att bilen till exempel sladdar, eller spinner för den delen - om den tycker framhjulen roterar fortare än bak...
Texten dyker upp oavsett om jag står helt still med bilen och drar åt handbromsen ordentligt eller om jag kör och drar...
Tackar så mycket för alla inputs såhär långt! Bra forum!