Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ltz
CVVT solenoiden, kommer jag åt den bakom luckan som sitter i ring nr1 enligt bilden? Eller möjligen nr 2?

- Annan fråga: var hittar jag spjällhuset på denna bilden? Kan nr 5 vara relaterat till den?

Bild
Användarvisningsbild
av B4B
CVVT:n finns under inre skyddskåpan i ring nr 1.
Helt riktigt är spjällhuset ring nr 5 :wink:
av ltz
Ytterligare fråga kring CVVT. När jag rengör denna, ska jag demontera själva cvvt enheten vidare än på bilden för rengörning, vågar jag skruva isär den mer?.. Eller räcker det att rengöra de synliga kanalerna?
av ltz
ingen som har rensat en cvvt solenoid? Bilen går dåligt kall.. när den har stått några dagar.. startar några sekunder sedan dör för att starta igen nästa gång..

ideer?
av ltz
CVVT kanske är ovanligt? Ingen som har roddat runt med den? Har fortfarande inte gett mig på att rensa något vidare - oklart om man ska kunna rensa mer än på bilderna? Ska jag kunna demontera själva ventilen?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du har säkert satt ihop det igen, men ändå:

Det är tre hål i ventilen. Det i mitten öppnar mot ett av de yttre, vilket av dem beror på om ventilen har ström eller inte. Så blås med trycklyft och se att den växlar när du kopplar ström på den. Små krokodilklämmor är bra, kontakten är liten.

I och med blåsningen är rengöringen fixad också. En skvätt bromsrengöring kan vara bra.
av ltz
Kan uppdatera:

Bytte främre lambdasonden till en beggad.
Bytte magnetventilen till en från skroten - den gamla behövde på tok för mkt kräm för att röra sig, hände inget när jag använde bilens kontakt, däremot en batteriladdare på polerna fick den o röra sig.

Efter ca 7 mil tändes p0420 endast denna gången. Funderar om katten verkligen kan vara slut eller om lambdan från skroten kan vara kass.. Har iofs kört 10 mil efter ytterligare nollning utan problem.
av Sveindo
Sent svar, men bara en tanke; inte kan 'bank 1' veta om kat e slut då den sitter FÖRE kat. 'Catalythic system' är ju hela systemet, inte bara kat.

Nja, slangen i sig är inte så böki[…]

Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

Menar du den som man sätter i delen som sit[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]