Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
R.E skrev: Men ska man behöva lägga ut lika mkt på reparationen som man köpt bilen för, då får jag nog fortsätta med tyska bilmärken.
Vet inga tyska märken som har lägre driftskostnad än volvon, de ligger på samma nivå vad gäller reparation.

Ska du ha en bil som bara går, går, går, går, går, går, går, i 15 år så får du köpa tillbaka RAVen igen.... japsare gå till rosten tar dem.
av R.E
Hej och återigen tack för svaren!
Jag är osäker på om det är en V70XC eller en XC70 med Haldex. Eftersom det är modellår -03 på den (antar jag eftersom det är en sen 02:a) så bordet det vara en XC70 med Haldex?

Men jag har bestämt mig för att inte köpa den pga trim och chippning. Kanske kan bli för mkt problem även om det är trevligt med lite mer drag i bilen än standard. Jag får använda min busbil till "inspirerad" körning i stället för trimmad XC70 8)

Sökandet fortsätter dock. Helt avskräckt har jag inte blivit trots era inlägg om problem och servicekostnader :D
av R.E
Jag ändrade trådens ämne eftersom den trimmade bilen inte är intressant längre. Istället får ni gärna komma med tips och råd vid köp av standard XC70 :)
av R.E
Priserna på begagnade XC70 varierar rätt kraftigt.
En del vill ha 150.000 kr för en "fullutrustad" -01:a med låga mil medan andra vill ha lika mycket för en -03:a som gått runt 10.000 mil.

Vad är rimligt att betala för en lagom utrustad XC70 från -03 eller -04 med cirka 10.000 - 15.000 mil på mätaren?

Ska man akta sig för bilar som gått över ett visst antal mil?

Vilken utrustning är enligt er "lägstanivå" på vad man ska ha i bilen?
Användarvisningsbild
av Phantom
Barkbiten -
Du verkar inte så överförtjust i Volvo, så jag funderar bara på varför du själv kör en V70 AWD?

Sköter man bilen som den ska skötas, så är Volvo inget värre(se dyrare i reparationer) märke än något annat anser jag!
Jag är hur nöjd som helst med min bil, och jag kör ändå visco ;-//
av R.E
Phantom:
Tack, känns skönt att höra!
När man inte själv vet blir man ju "lite" smått avskräckt av uppmaningar som framförts tidigare i denna tråden. Det verkar inte riktigt klokt att en ny och modern bil, från en tillverkare som Volvo - som hos den stor allmänheten ändå betraktas som säker och slitstark - skulle vara så vek. Eller? Det låter mer som gamla franska och italienska bilar :lol:

Phantom, du ser ut att ha en stor och fin hund på din bild. Är den din?
Anledningen att jag behöver en större bil (som t ex XC:n) är för att hunden ska få det bra och bekvämt i bakluckan. Den funkar bra som hundbil va? :P
Användarvisningsbild
av camaro69
Vadå, avskräckt från att köpa Volvo?

XC70 är inte ett dåligt köp. Men det handlar om att "vårda materialet". Kör man som en idiot så håller knappt någon bil.
Jag är oerhört nöjd med min R.

Däremot är jag inte lika "impad" av tantens 2,4T 01. Vissa fel kan knappast chauffören lastas för. :wink:
Andra fel är dock "käringrelaterat" som en skrapskada på en fälg. Aj fan, nu bakar hon sent igen. :wink:
av R.E
camaro69 skrev:Aj fan, nu bakar hon sent igen. :wink:
Hoppas baket var gott ;)

Vad säger ni om min prisfråga här ovanför?
Bland andra bilar som man får för samma pengar som en XC70 ( -03 / < 15.000 mil) kan nämnas:
• BMW 330xd ( -04 / 11.000 mil)
• Audi Allroad ( -04 /12.000 mil)
• Subaru Legacy ( -05 / 10.000 mil)
• Audi A4 Quattro ( -05 / 6.000 mil)
Användarvisningsbild
av Phantom
R.E skrev: Phantom, du ser ut att ha en stor och fin hund på din bild. Är den din?
Anledningen att jag behöver en större bil (som t ex XC:n) är för att hunden ska få det bra och bekvämt i bakluckan. Den funkar bra som hundbil va? :P
Japp, det är min lilla Dogo Argentino tik på runt 40kg som stortris i vår bil. Hon delar plats med en kungspudel också utan problem. Vi har en Robust dubbelbur så de åker så säkert som möjligt. Så svaret är att den fungerar mycket bra som hundbil, och flera av mina träningskompisar har både V70 och XC70, med stora hundar.
B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Blev en hel sänksats med Lesjöfors fj&a[…]