NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shaapa
Cambervinkeln bak på S40/V50 lär inte vara en slump utan med stor sannolikhet för att få bättre väghållning och grepp i kurvor (jämför gärna med camber på banbilar tex STCC) så att Volvo inte skulle "vilja rätta till problemet" förstår jag då de just säljer bilar under parollen att de är säkra! :) Men vinkeln höger/vänster borde vara hyfsat lika tycker man ju som sagt...

Har även för mig ha hört att lite extra cambervinkel inte nöter nämvärt mycket däck jämfört med fel på tex toe in men där får gärna bättre insatta rätta mig om jag också är ute och cyklar.
av E_Mellin
Är bilen orginal så är det nog inget man behöver bry sig om. Men så fort man sänker den så kan det bli problem.
tror den ska vara på ca 1 grad enligt volvo. jag bytte ett par stag i bakvagnen för att rätta till det. v50 t5 -06.
jag funderar även på att ta hem några kitt om det finns inresse. skicka ett mail i så fall [email protected]
Senast redigerad av 1 E_Mellin, redigerad totalt 0 gånger.
av Jompe
Jag har haft samma problem med min bakvagn.
Fick reda på att camber-stagen är för korta, så det blev till att byta. Dock inget Volvo ville fixa med goodwill, trots att det är ett känt problem.
av Jompe
Volvo har längre stag, jag har inte fått faktuarn än, men jag tror det landar på ungefär 3000:-. Är inte säker på om hjulinställningen ingår i priset.
Stefans 968

Slipgrund och första lager färg. IMG_12[…]

@EmilWärn, Fungerar detta även på […]

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]