Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _zigge_
Var på volvo idag. En polare läste av lite felkoder med VIDA. Läste av evaporatortempgivaren temperatur.. .Den visade 63 grader.. Hmm.. Medans innetempen visade 22.
Ska beställa en ny sådan imon.. Hoppas dom har den hemma så jag kan byta den direkt..

Men om den då visar så varmt.. Borde inte min AC klösa på som bara den då.?? Det blir ju ingen kyla.. men men

Återstår att se imon eller i övermorgon.. Återkommer med svar..

I BE BACK!!... :twisted:
Användarvisningsbild
av Brainy
Snöigt vill jag inte påstå att röret ska bli, då låter det som om tempvakten gått åt helskotta till att börja med.
Detta kan i sin tur ha gjort att du fått övertryck i systemet och gasen tryckts ut ur "nödventilen".

Men ac-pumpen går alltså fortfarande? (isådanafall borde vi kunna utesluta att något i gasdelen av systemet gått sönder och även ovanstående teori) Det är inte bara så att den klickar igång, känner att den inte har för låg gasnivå och slår av igen?
Vore det så pass mycket gas att den bara slår av ibland så borde du även få kylning om än betydligt sämre än normalt.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av _zigge_
Brainded skrev:Snöigt vill jag inte påstå att röret ska bli, då låter det som om tempvakten gått åt helskotta till att börja med.
Detta kan i sin tur ha gjort att du fått övertryck i systemet och gasen tryckts ut ur "nödventilen".

Men ac-pumpen går alltså fortfarande? (isådanafall borde vi kunna utesluta att något i gasdelen av systemet gått sönder och även ovanstående teori) Det är inte bara så att den klickar igång, känner att den inte har för låg gasnivå och slår av igen?
Vore det så pass mycket gas att den bara slår av ibland så borde du även få kylning om än betydligt sämre än normalt.

mvh
Anders

Det pyser ur "ventilen" innanför panelen hela tiden nu.. Och röret blir inte änns kallt som går in i kupén.. Men frågan är när jag felsökte så stod evaporatortempgivarens temperatur på 63 grader. då borde ju min ac kyla på som bara f*n.. eller hur?? Men det gör den inte.. Kompressorn klickar till och kopplingen går i.. Och slår inte ifrån av sig själv..
Pratade med en tekniker på volvo. Han sa att det kunde vara övertrycksventilen som sitter innanför panelen som har fastnat i (max)öppet läge(det som pyser/fräser) när min evaporatortempgivare gett så fel signaler hela tiden.. ?! Vem vet..

//Robin
Jag ska byta den på fredag så jag återkommer då... tack tack :-)-)
Användarvisningsbild
av _zigge_
Hej igen..

har bytt evaporatortempgivaren nu idag.. Utan framsteg.. Ska koppla upp den på VIDA på tisdag igen å se så den visar rätt temp nu iallafall..

Nu till nästa fråga.. SKA DET "PYSA/FRÄSA" INNANFÖR PANELEN HELA TIDEN??

Och sitter det en "avlastnings ventil" där innanför som kan låsa sig i öppet läge.. Kan ana att det är det som är felet..??

HJÄLP!
av Asse
Har du tillräckligt med köldmedel i systemet ????
Min pös och fräste också när det var för lite, dock gick kompressorn utan att kunna kyla.
Du ska inte köra ac om du har för lite köldmedel det kan skada kompressorn, så åk o provtryck = inget läck = tappa ur o vacumsug + fyll på!
Användarvisningsbild
av _zigge_
Asse skrev:Har du tillräckligt med köldmedel i systemet ????
Min pös och fräste också när det var för lite, dock gick kompressorn utan att kunna kyla.
Du ska inte köra ac om du har för lite köldmedel det kan skada kompressorn, så åk o provtryck = inget läck = tappa ur o vacumsug + fyll på!

Pös det och fräste innanför panelen inne i bilen också?
Men det är ju lustigt.. Det sitter väl en tryckvakt på denna som alla andra bilar med AC.. För dåligt tryck = kompressorn går inte på... hmm

Men du menar att det kan vara precis på gränsen men kyldmedel? :-O)
av Asse
Precis! Det pös och fräste från mittkonsolen, tror att det fanns tillräckligt föra att dra igång kompressorn med för lite för att kunna kyla...
Användarvisningsbild
av _zigge_
Asse skrev:Precis! Det pös och fräste från mittkonsolen, tror att det fanns tillräckligt föra att dra igång kompressorn med för lite för att kunna kyla...

Så det kan vara så jävligt.. Okok. Ska kolla tempgivarens temp igen å se så den är redig nu efter att jag bytte givaren...
Sen ska jag trycktesta AC systemet och se vilket tryck det är.. Då ser jag ju ifall det är för lite kylmedel i... :P

Återkommer!
av tomme
_zigge_ skrev:
Asse skrev:Precis! Det pös och fräste från mittkonsolen, tror att det fanns tillräckligt föra att dra igång kompressorn med för lite för att kunna kyla...

Så det kan vara så jävligt.. Okok. Ska kolla tempgivarens temp igen å se så den är redig nu efter att jag bytte givaren...
Sen ska jag trycktesta AC systemet och se vilket tryck det är.. Då ser jag ju ifall det är för lite kylmedel i... :P

Återkommer!
trycktesta ger inget eftersom vid trycktest får du bara veta om du har något läckage på systemet, be istället någon kylfirma (inte volvohandeln) koppla upp ett manometerställ så får du direkt veta om det saknas kylmedium!
normalt sett så läker en bil ca 2-5% kylmedium per år, om man då ser till hur känsligt en ac-anläggning är på läckage så skulle jag bli väldigt förvånad om inte det skulle hjälpa dig med en liten påfyllnad i systemet!

jobbar själv som kyltekniker så jag vet av erfarenhet vad jag talar om!!!
det finns vissa som säger att ett system inte ska läcka men den bilen som inte läcker är ännu inte uppfunnen!!!

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]