Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plisken
Updatering: har nu läst av lite felkoder & fick fram följande;
A1. 114=Programväljaren kortsluter lr öppen krets
A2. 512=lambdareglering vid undre gräns ( för fet )
A3.312= Framhjulsdrivare bruten krets lr kortslutning
A5. Fick inga koder alls
A6. Fick inga koder alls
A7. 113=Bränslenivågivare öppen krets

Mina problem med avgaserna började efter att kylfläkten la av.
Har efter det inhandlat ny hos biltema & installerat den ihop med en ny termostat på nedre kylslang.
Den gamla termostaten i motorn har jag tagit bort för att styrningen från databoxen är trasig.
Tittar man på felkoderna som jag fick fram så skulle man ju kunna tänka sig att en kortslutning
i samband med att kylfläkten la av är orsaken ??:-/ men hur kollar jag upp det i så fall?
Jag blir galen på gamla bilar men fattig som man e så är det väll bara att gilla läget.....
Känns dock som att min 850 - 95'a kanske har gjort sitt, eller?

Behöver desperat nya svar då jag i nuläget inte har en aning om var jag ska börja felsöka ?:-/

Tack på förhand / Kenta
av *pettson*
I ditt läge förstår jag inte om du är fattig? Vad är det exakt som gjorde att du hade råd att köpa en kylfläkt på biltema med termostatstyrning ? Men inte hade råd att slänga ut 300spänn på en skrot? Det är ju så att din kylfläkt har TRE uppgifter, iochmed att du nu valt att montera en annan så har ju tekniskt sett sabbat rubbet själv.
Kylfläkten styrs raka vägen via styrdonet och ett relä. Om reläet är kontrollerat med sina strömmatningar så får vi hoppas att du även kontrollerade säkringen som är inlödd i fläktens pluskabel.

Kylfläkten är till för att på halvfart kyla din kondensor om du har AC. Till och från styrs av styrdonet som i sin tur får en begäran i från AC styrdonet (eller raka vägen ifrån tryckkontakten).
Kylfläkten ska stå helt tyst och fin annars tills bilen blir för varm. För varm är den när styrdonet anser detta genom att den tittar på mätarhuset. Du ska få ca 3/4 utslag innan fläkten går igång.
Nästa steg är styrdonets skyddsfunktion. När skyddsfunktionen går igång (om tempmätaren försvinner eller om tempen fortsätter stiga i motorn trots halvfart på fläkten) så slår den över till helfart..
Du har nu genom att montera en egen fläkt med egen styrning sabbat rubbet...

Vanligaste anledningen till att kylfläkten inte fungerar är för att folk inte orkar räkna.
Vad menar jag med det? Enkelt.. HUR MÅNGA KABLAR sitter på startmotorns +30 när man demonterar den?..
Lika många ska sättas tillbaka...
Och konstigt nog blir ALLTID verkar det som.. en kabel över.
En grå.. Ja just.. Huvudströmmen till kylfläkten.. Har av dom kanske 40 kylfläktsfel jag varit för monterat tillbaka den kabelskon i låt säga..30 av fallen? Och resterande var kylfläktsreläet paj på 38 och nån hade motorfel så man fick byta till en beg fläktmotor.
Jag har ALDRIG NÅNSIN hört talas om att styrdonets reglering är trasig ifrån boxen. Och ärligt talat finns det inte i min värld att den är så heller. Möjligen ett kabelbrott i härvan men aldrig styrdonet.
Och.. nån termostat till fläkten finns alltså INTE i motorn.
Har du tagit bort den befintliga motortermostaten dessutom så har du riktigt trampat i klaveret..

Tips.. kontrollera ditt elsystem om du inte har mera pejl än du beskrivit. Kräng din extrafläkt.. montera en beg fläkt om det verkligen är fel på din..
Nolla koderna och njut av bilen när den får jobba som den ska..
av plisken
@ pettsson

Vet inte om jag orkar kommentera allt men......
Grundproblemet va inte fläkten, felkoderna la ja dit ifall att...det va ett avgasproblem!
Vad anbelanger fläkten så har jag ingen ac & att styrningen från boxen är trasig är inget jag har hittat på.
Denna info fick jag hos bilia för 2 år sen, har sen dess förverkat orginalfläkten + 1 skrotfläkt som har vart direktkopplade.
Därför ett inköp hos biltema, denna funkar för övrigt lika bra som orginal, ny för 200 kr till, dåligt köp, det får framtiden utvisa.
Nu behöver inte fläkten gå hela tiden i alla fall.
Att termostaten i motorn inte hör ihop med fläkten vet jag, den tog jag bort för att den var trasig (öppnade inte alls).
Vilket klaver är det att ta bort den, det förstår jag inte?
Slutligen så var det ingen kabel som va över utan en slang.
Där får jag skylla på dåliga ögon & en trött hjärna.
Kopplade in den ordentligt & bilen spinner som en katt igen.

Tackar för uppmärksamheten

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]