Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jocke, dom har hämtat matning till hallgivaren från spridarna, det har inget med utsignalen att göra.

Det verkar ju som styrenheten inte skickar ut nån ström, och ställer man priset för en styrenhet mot priset på en stump kabel är det rätt självklart vad man gör. Det enda jag kan känna mig fundersam över är att det är rätt mycket störningar på kablarna till spridarna. Det är väl det närmaste stället att hitta matning, men man kanske skulle ha hämtat den på ett "lugnare" ställe...
Sparkz skrev: Det enda jag kan känna mig fundersam över är att det är rätt mycket störningar på kablarna till spridarna. Det är väl det närmaste stället att hitta matning, men man kanske skulle ha hämtat den på ett "lugnare" ställe...
Om det nu är mycket störningar på dessa kablar, tror du att det kan störa motorgången om kamaxelgivaren tar ström därifrån ?:-/

En annan fråga: Vet någon hur styrenheten ser ut inuti? Anledningen till frågan är att jag jobbar som reparatör på ett elektronikföretag så om det inte är ingjutet eller något annat konstigt kanske det skulle gå att felsöka och kanske till och med reparera den trasiga utgången. :roll:
Kan ju vara någon standardkomponent som har gått sönder. :P
otto84 skrev:
Sparkz skrev: Det enda jag kan känna mig fundersam över är att det är rätt mycket störningar på kablarna till spridarna. Det är väl det närmaste stället att hitta matning, men man kanske skulle ha hämtat den på ett "lugnare" ställe...
Om det nu är mycket störningar på dessa kablar, tror du att det kan störa motorgången om kamaxelgivaren tar ström därifrån ?:-/

En annan fråga: Vet någon hur styrenheten ser ut inuti? Anledningen till frågan är att jag jobbar som reparatör på ett elektronikföretag så om det inte är ingjutet eller något annat konstigt kanske det skulle gå att felsöka och kanske till och med reparera den trasiga utgången. :roll:
Kan ju vara någon standardkomponent som har gått sönder. :P
Jag är rädd att dom stör ut varandra och därmed motorgången!
Styrenheten är öppningsbar...och är man kunnig på elektronik, så skulle jag iallafall kika på den. :wink:
Det går fint att ta en titt i styrenheten, jag har bättrat på lite dåliga lödningar och bytt en svartbränd diod nån gång. Men man är ju ganska blind utan kopplingsschema, och jag kan komma på roligare saker än att följa ledningsbanor på ett dubbelsidigt kort. Och bilmekarfingrarna gillar handsläggan bättre än ytmonterat...
Uppdaterar lite här. Besiktade bilen nyligen och nu låg HC på 010. Börjar bli van vid att mina bilar får bättre avgasvärden för varje år som går. :D
HC år 2006: 092.
HC år 2007: 071.
HC år 2008: 010.
Styrenheten har jag inte kollat på ännu. Troligtvis kommer jag inte orka bry mig om det heller. Kanske om man i framtiden skulle råka ha ovanligt lite att göra. :roll:
Iallafall så tror jag inte längre att kablage-modifieringen inverkar på motorgången.

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]