- tor 17 jul 2008, 16:54
#205141
Det är inte speciellt mycket jobb med egentligen.
Jag gjorde som följer och total kostnad gick på 1600:-
Köpte en beg KIR. Den består ju av två delar nyckeldel och fjärrdel. Bort med locket på baksidan och dela nyckel med en torx storlek 8.
Nyckeldelen kan du kasta i soporna eftersom du måste ha en som passar i din bil. Fjärrdelen (den med knapparna) delar du försiktigt med ett fiskden eller liknande och plockar ur kretskortet. Gör likadant med din gamla fjärr, öppna och plockar ur kretskortet och lägg i det i KIRen och stäng. Fjärrdelen klar, dock så fungerar inte panikknappen (den röda triangeln). Om du vill att den ska fungera måste du löda och flytta över lite delar, det hade jag inte behov av.
Sen beställde jag en olipad nyckeldel hos Volvo som jag lämnade in tillsammans med min gamla fula nyckel hos en låssmed som kopierade den. De behövde inte ha någon kod utan gjorde en ren kopia av den gamla. Kom ihåg att det måste vara en låssmed som kan dubbelslipa (alltså på båda sidor).
Sen var det bara hem och montera ihop nyckeldel och fjärrdel för att sen fara ner till Volvo och programmera in transpondern och lägga till en ny nyckel i databasen, sen är det bara att tuta och köra.
Summa summarum så är det med bilkörande mellan ställen att mekande i nyckeln tyckte jag.
Fint ska de va...

Jag gjorde som följer och total kostnad gick på 1600:-
Köpte en beg KIR. Den består ju av två delar nyckeldel och fjärrdel. Bort med locket på baksidan och dela nyckel med en torx storlek 8.
Nyckeldelen kan du kasta i soporna eftersom du måste ha en som passar i din bil. Fjärrdelen (den med knapparna) delar du försiktigt med ett fiskden eller liknande och plockar ur kretskortet. Gör likadant med din gamla fjärr, öppna och plockar ur kretskortet och lägg i det i KIRen och stäng. Fjärrdelen klar, dock så fungerar inte panikknappen (den röda triangeln). Om du vill att den ska fungera måste du löda och flytta över lite delar, det hade jag inte behov av.
Sen beställde jag en olipad nyckeldel hos Volvo som jag lämnade in tillsammans med min gamla fula nyckel hos en låssmed som kopierade den. De behövde inte ha någon kod utan gjorde en ren kopia av den gamla. Kom ihåg att det måste vara en låssmed som kan dubbelslipa (alltså på båda sidor).
Sen var det bara hem och montera ihop nyckeldel och fjärrdel för att sen fara ner till Volvo och programmera in transpondern och lägga till en ny nyckel i databasen, sen är det bara att tuta och köra.
Summa summarum så är det med bilkörande mellan ställen att mekande i nyckeln tyckte jag.
Fint ska de va...
