Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rogerhq
Eftersom jag numera har snöat in på tändsystemet så misstänker jag förstås detta!
Intermittenta misständningar, som det väl kan vara frågan om, kan jag tänka mig orsakas av dålig kontakt/oxid nånstans i tändsystemet.
Kanske jordfel i det här fallet?
Hur ser underhållsläget ut? tändstift/ kablar / fördelare / anslutningar?

Mvh / Roger
av Strömma
rogerhq skrev:Eftersom jag numera har snöat in på tändsystemet så misstänker jag förstås detta!
Intermittenta misständningar, som det väl kan vara frågan om, kan jag tänka mig orsakas av dålig kontakt/oxid nånstans i tändsystemet.
Kanske jordfel i det här fallet?
Hur ser underhållsläget ut? tändstift/ kablar / fördelare / anslutningar?

Mvh / Roger
Inte haft tid att göra något åt hennes bil ännu då det har kommit en hel del annat emellan...

Stift-kablar-fördelaröpck/rotor är bytt, dock inte tändspole...
Användarvisningsbild
av Mr B
Intressant, exakt samma problem och sympton som jag har haft fram tills ett par dagar sen. Det sitter en liten kort stump vakumslang i toppen på motorn, vet inte vad den går till men gissar på motorstyrning eller nåt. På vänster sida om man står framifrån och tittar på motorn, original är det en tygomspunnen slangbit på max 5 cm, ser jättefin ut utifrån... När jag plockade av min så såg jag att av gummit är det bara lösa småbitar av hela slangen, den har ju läckt fint... En ny liten slangbit så går bilen som när den var ny! Kolla hur den ser ut, billig och enkel lösning...

Hoppas att du har lika bra tur som jag!
av Strömma
Mr B skrev:Intressant, exakt samma problem och sympton som jag har haft fram tills ett par dagar sen. Det sitter en liten kort stump vakumslang i toppen på motorn, vet inte vad den går till men gissar på motorstyrning eller nåt. På vänster sida om man står framifrån och tittar på motorn, original är det en tygomspunnen slangbit på max 5 cm, ser jättefin ut utifrån... När jag plockade av min så såg jag att av gummit är det bara lösa småbitar av hela slangen, den har ju läckt fint... En ny liten slangbit så går bilen som när den var ny! Kolla hur den ser ut, billig och enkel lösning...

Hoppas att du har lika bra tur som jag!
Finns tyvärr inte så mkt tid för det hela just nu, och morsan är bortrest på semester då. Men med ett sånt tips var jag ju tvungen att svänga förbi och se hur det såg ut, och jodå, den anslutningen hade nog gjort sitt.

Nu sitter det en ny slanganslutning där, och på den korta provtur på nån mil (kort tidsmässigt) så verkar bilen fungera bra nu. Tyckte dock att det fanns en tendens till att den skulle börja hacka när jag var på väg tillbaka för att ställa bilen, så jag tog en extrasväng runt kvarteret, och den fungerade bra då.

Så efter vad jag kan se verkar det som det kan ha varit boven i dramat, och jag tackar och bugar för tipset. Ska se om jag inte kan ta bilen en större runda imorgon för att se om det verkligen fungerade, så jag återkommer imorgon kväll.

Återigen, Tack Johan (Mr B) för tipset!
Användarvisningsbild
av Nebu
Alltid härligt att läsa om en lyckad felsökning :)

Gratulerar :D
av Strömma
Efter att ha kört ca 1,5 mil med bilen idag utan att den har "hackat" så är jag beredd att tro att den lilla slangförbindelsen var orsaken. Nu har som sagt bilen kunnat gå bra stundtals iaf, men nu har jag "provkört" så pass långt att man troligen kan avskriva problemet.

Ännu en gång, Stort Tack Johan (Mr B) för tipset!

Mr B skrev:Det sitter en liten kort stump vakumslang i toppen på motorn, vet inte vad den går till men gissar på motorstyrning eller nåt. På vänster sida om man står framifrån och tittar på motorn, original är det en tygomspunnen slangbit på max 5 cm
"Slangstumpen" ifråga sitter alltså på vänster sida av toppen om du står framför bilen, dvs på höger sida sett inifrån kupén. Slangen det handlar om tror jag är en avgasretur (ren gissning) och det "slangstumpen" gör är att den sitter som en förbindelse mellan slangen och själva anslutningen på toppen, dvs "slangstumpen" sitter alltså påträdd över slangen åt ena hållet och på anslutningen åt andra hållet.

Det ska enligt en av killarna i reserdelsbutiken på Tage Rejmes Bil i Norrköping ha gått ut en servicebulletin på att dom här slangarna skulle bytas pga av dess dåliga kvalitét en gång i tiden, men man kan väl anta att det har missats på många bilar, och att problemet därför lär återkomma här på forumet.

Jag ska se om jag inte kan fixa en bild på det hela och lägga upp här, bilder säger som bekant mer än tusen ord.

Tack till Samtliga som har kommit med tips och goda råd!
Användarvisningsbild
av Mr B
Roligt att det var så enkelt fel! Och roligt att kunna hjälpa till...

Och jag vet varför inte min är bytt, jag köpte bilen -97 och har gjort all service själv sen dess, men jag får inte några servicebulletiner...
av Strömma
Hackar igen...

Jodå, bilen började hacka igen efter ett par dagar, och har väl numera återgått till normalt hackande igen. Har kollat slangen igen för att se att den inte bara ha lossnat eller är otät, men det är inget fel på den iaf.

Så nu är frågan var man fortsätter att leta?
Jag har kollat över samtliga elanslutningar lite snabbt, men det verkar inte vara något fel där. Dock känns det som att det ändå måste vara ett elproblem, dvs att det glappar eller är dålig kontakt ibland, och då på ett sätt att den bryter tändningen. Var ju lite inne på bränslefiltret, men icke, och om man tänker lite på det så skulle ett fel orsakat av det förmodligen inte komma och gå på det här sättet.

Så var letar man, och vad är det som kan påverka tändingen såpass? Finns det någon/några jordpunkter som man borde kolla upp?
av byfånar
hallå,har en 95:a som har hackat.felet var fukt i databoxkontakten,sitter till höger framför passagerardörren,har kommit in genom friskluftsintaget.ta isär kontakten,spraya 5.56 i den,ha gärna värme på så den torkar.löste sig direkt,har kört ca 200 mil sen dess och inte en enda ryckning.skadar inte att kolla.ha de bra o lycka till. hej hasse.
av Strömma
byfånar skrev:hallå,har en 95:a som har hackat.felet var fukt i databoxkontakten,sitter till höger framför passagerardörren,har kommit in genom friskluftsintaget.ta isär kontakten,spraya 5.56 i den,ha gärna värme på så den torkar.löste sig direkt,har kört ca 200 mil sen dess och inte en enda ryckning.skadar inte att kolla.ha de bra o lycka till. hej hasse.
Hej & Hallå

Har pga div hälsoproblem faktiskt lämnat morsans bil åt sitt öde, så den står parkerad med samma problem fortfarande...

Låter som något värt att testa, sitter boxen inne i kupén på passagerarsidan alltså?

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]