I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degnell
Va o chippade min V70 2,5t i tisdags på TM-chiptuning och är än så länge mycket nöjd. Charlie stog för ett väldigt trevligt och kunnigt bemötande och bilen är jag bara nöjd med. Det skulle ta upp till 30 mil innan spridare och allt sånt hade vant sig vid nya programvaran, men redan efter några mil tyckte jag att det var som dag och natt. Omkörningsegenskaperna har vässats otroligt och laddtrycket(har en laddtrycksmätare installerad) toppar strax under 1 bar samtidigt som soppatryck och tänning höjts enligt uppgift från Charlie. Dom hade en drive i helgen där det kostade 3500:- att chippa bilen, men eftersom det var fullbokat då fick jag min chippning till samma pris.
Användarvisningsbild
av gundj
Hur "vänjer" sig en spridare?
Användarvisningsbild
av Degnell
Jag vet inte, men det var så Charlie sa. Tydligen handlade det om signalutbyte och att det dröjde lite innan olika parrametrar ändrats. Detta förfarande skulle påskyndas ju oftare man satte på och stängde av bilen då det i huvudsak var då signalerna skickades enligt honom. Jag vet inte, men jag tyckte mig iaf känna skillnad om jag jämförde med första turen och hur bilen gick påväg till jobbet idag. Nu har det varit blött och regnit sen jag chippade den, så har inte kunnat provat fullt ut då det bara spinner vid full gas på 2:an, men det är helt klart skillnad sedan innan ingreppet.
Användarvisningsbild
av Funk
Kul att du är nöjd...
Det handlar väl egentligen inte om spridarna, men det tar några mil innan bilen fixat adaptionen av alla parametrar när man laddat ny mjukvara. Tog väl någon dag och ett tiotal mil innan min kändes perfekt.

/Thomas
av tl22bq
Känner 8 personer som chippat sina volvo ( en 2.4t, två 2.5t, två d5. en T5, en R och en 945) bilar hos tmchiptuning.com alla är jätte nöjda en av dom hade lite problem och misstänkte att det var programvaran men det visade sig att det var hans spjällhus.

hur vänjer sig en spridare? ja det är väl som så att systemet är adaptivt efter en chippning blir ju data boxen som en ny och behöver lära sig saker som vilket bränsle tex kör du på 95 och byter till 98 så tar det nästan en tank innan bilen fattat riktigt att det har brännsle av bättre kvalitet. visst känner du skillnad med en gång men du har full effekt efter adaptionen av den nya programvaran är färdig.

för övrigt så gör tmchiptuning sina programvaror själva.

min boxer 2.8hdi är tmchiptuning programvara i kört med den i 3 år fungerar klockrent sänkte acctiden 70-100km/h från 12 sec till 6 sek med verktyg i bilen.

Hej alla, Vet folk här om skillnaden mellan […]

"Limp home mode" ?

Samma visa idag igen ! :mad: Bilen svarar inte p&a[…]

Det var även 16 år sedan som kamremme[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]