Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Mät lastsignalen på LMM.
Dra tillbaka gmmidamasken mot kabeln (på kontakten) till LMM.
Stick in testpinnarna från multimeter i (motsv.) hål 2 (signaljord) & 3 (signal).
Stäng av [AC] och starta bilen och varmkör.
Mät spänningen mellan stift (hål) 2 & 3.
Är det som det ska, har du en spänning på mellan 2,3 & 2,4 volt.
Det här med säkring nr:1 vet jag inte faktiskt om det fungerar på en 960!! Annars kan du ju nolla felkoder och adaption via diagnosuttaget! Sätt bara pinnen i det hål du vill läsa/radera (t ex A2 om du ska läsa/radera motorstyrsystemets felkoder eller t ex B2 om du ska läsa/radera farthållarens felkoder) och tryck in knappen och håll den intryckt 6-9 sekunder och släpp sedan.Efter ca 2 sekunder ska dioden lysa med fast sken. När fast sken erhålles tryck in knappen i 6-9 sekunder varvid dioden slocknar. Voila, ditt system är nollat.

Ja din felkod beror förmodligen på för hög etanolinblandning. Men skulle du stoppa i större spridare så skulle du inte få denna felkod nej!

//David
Jocke S. skrev:Mät lastsignalen på LMM.
Stick in testpinnarna från multimeter i (motsv.) hål 2 (signaljord) & 3 (signal).

mätte lmm idag, ok hade multimetern instäld på likspäning i 20v ok fick fram 2,24.
sen så har jag tästat allt för att få den dära motorlampan att slockna men inget funkar. nu är det kanse max 10l etanol i bilen ok minst 30l 95, ok samma fel koder dyker upp som förut. vad ska jag göra för att få bukt med det hella.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Nicklas79 skrev:
Jocke S. skrev:Mät lastsignalen på LMM.

mätte lmm idag, ok hade multimetern instäld på likspäning i 20v ok fick fram 2,24.
Låter inte som om LMM mår bra..? Mät spänningen på stift 2 på kabeln till LMM. Där ska du ha 0 volt.

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna-[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]