- tis 27 maj 2008, 09:48
Min kollega kör klart lugnare med sin V70N D5 manuell och ligger runt 0.63L/mil.
Om det hade varit min bil hade jag reklamerat den om de inte får ordning på detta.
betterlead skrev: Kanske inget fel, men bränsleförbrukningen verkar lite hög för min smak. Visst är det en automatare jag valt, men den er törstigare än min stora tunga Renault Grand Espace var. (2.0 dCi 170hk) Visserligen hade den manuell låda.Det låter hisnande mycket. Min V70 2003 D5 geartronic kördes rätt duktigt, alltid 140 i riktig fart på motorvägen, dvs 150 i mätarfart, mycket i sthlms innerstad etc och den drog i princip alltid under 1L/mil, oftast runt 0.8L/mil som den skulle enligt spec. Observera att alla siffror gäller reeell förbrukning, inte vad färdatorn säger. Enda gången den drog över litern var med största statoilsläpet fullt med möbler, full gas sthlm-gbg, dvs runt 140-150kmh, då drog den 1.1L/mil.
Jag ligger på ca 10l/100km 60% stad och 40% landsväg/motorväg utan att direkt trycka hårt på plattan. Inga höga hastigheter på motorvägen heller. Max 130.
Tror ni att detta kommer att ändra sig? Att bilen drar lite mer när den är helt ny för att sedan minska på förbrukningen?
Min kollega kör klart lugnare med sin V70N D5 manuell och ligger runt 0.63L/mil.
Om det hade varit min bil hade jag reklamerat den om de inte får ordning på detta.