Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ståhl
Okej.. så det är lättast att göra en "tattarlagning" och bara spruta in lite butyl innifrån.
Men det blir bäst om man tar ur rutan och tar bort all gamal butyl och sätter dit nytt?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ståhl skrev:Okej.. så det är lättast att göra en "tattarlagning" och bara spruta in lite butyl innifrån.
Men det blir bäst om man tar ur rutan och tar bort all gamal butyl och sätter dit nytt?
I princip ja, det beror ju lite på vilka krav du har och vad exakt är syftet med att fixa det.
Om man bara vill att det ska vara tätt och inte regna in och skiter i hur det ser ut på utsidan, rutan och listen ligger fel osv så räcker det ju med att spruta in massa för att få det tätt. Men vill man vara på den säkra sidan och dessutom få ruta och list att ligga rätt i karossen så krävs det att man lyfter ut rutan och lägger ett nytt lager tape, här är dock risken att man knäpper rutan vid de/montering det får man också ha med i beräkningen.
Användarvisningsbild
av Ståhl
Hilmer skrev:
Ståhl skrev:Okej.. så det är lättast att göra en "tattarlagning" och bara spruta in lite butyl innifrån.
I princip ja, det beror ju lite på vilka krav du har och vad exakt är syftet med att fixa det.
Om man bara vill att det ska vara tätt och inte regna in och skiter i hur det ser ut på utsidan, rutan och listen ligger fel osv så räcker det ju med att spruta in massa för att få det tätt. Men vill man vara på den säkra sidan och dessutom få ruta och list att ligga rätt i karossen så krävs det att man lyfter ut rutan och lägger ett nytt lager tape, här är dock risken att man knäpper rutan vid de/montering det får man också ha med i beräkningen.
Jag vill ju självklart att det ska se bra ut utifrån också..
Så nu blir de väll att införskaffa lite ny såndär tejp och ta ur rutfanskapet.
Användarvisningsbild
av Örnen
Butyl härdar aldrig det är därför den också används till tätning och lagning av husvagnars läckage. Sitter rutan löst är det nog ingen god idé spruta in butyl men vid enbart läckage så kan man täta med det. Den sista rutmodellen vilket år den nu kom är hårdlimmad och enl uppgift från glasmästaren inte butylad. Är det den gamla fastsättningen så sitter den med butyl kan man spruta en sträng från tub rulle och smacka dit rutan på. Butyltejp tror jag inte är rätt benämning då den mer mer som en kladdig och seg remsa med en skyddsplast.
Butylen som bla Biltema säljer finns också hos glasmästarn och tuben sätter man i en skelettspruta på samma sätt som en silikontub.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Örnen skrev:Butyltejp tror jag inte är rätt benämning då den mer mer som en kladdig och seg remsa med en skyddsplast.
Detta är precis det som rutan sitter med, original har denna remsa en tråd i mitten för att man inte ska kunna sträcka ut den, detta för att "strängen" ska hålla rätt tjocklek på hela vägen.
Användarvisningsbild
av Ståhl
hmm okej.

Men då får jag ta å skaffa mig en såndär rulla med klagg på remsa å ta ur rutan å sätta dit det igen..Måste endå ta in bilfan för att jag upptäckte att de va olja i vattnet...tror nått är slut.
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]