Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
jag är på *pettsons* linje :| . Har bytt tusentals filter som varit åtdragna för hand och de har man varit tvungen använda avdragare för att lossa vid nästa service. Packningen sväller när man stryker på olja. Men iofs på vissa modeller med mega stort filter gick det faktiska lossa det förhand :roll:
av SweeXic
enligt mig så beror de på vad du har för bil om du kan eller inte kan byta oljefilter på bilen.

Har du den gamla varianten med aluminium höljet där du bytar ut hela saken, mindre miljövänligt, så ska du kunna lossa det för hand.

Har du den nyare varianten där du har insatsfilter som sitter i ett plasthölje, lycka till! :P
De spänner jag så de sitter, och stannar kvar.

Men verktyget som Grammse visade, det är helt underbart. :D
Användarvisningsbild
av Hilmer
Om man mot förmodan inte får loss filtret med "rätt" verktyg så gäller det att "knacka runt" filtret med en mejsel och hammare inne vid falsningen där den är som kraftigast. Brukar sällan vara några problem att lossa det då.
Men visst! det finns folk som använder verktyg för att spänna åt filtret, och då är det fan inte lätt att få loss igen...
av DrEvilBoy
Hmmm.... Har en V70 -99:a med insatsfilter som jag tammetusan inte får loss oljefiltret på. Har aldrig haft problem tidigare men då ej aldrig med Volvo. Har testat den som grammse gav förslag på och 2 andra... en av dem var kedjemodellen. Den som grammse gav förslag på "kuggar" över när man tar i.

Om det inte hade varit insattsfilter så hade jag tagit en mejsel och dunkat sönder skiten.... men nu får man väl krypa till verkstan och be om hjälp :roll:

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]