Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flummbeck
Det är helt riktigt att, det säkert inte är lönsamt att konvertera alla bilar, men som i mitt fall är det inte bara för vining rent ekonomiskt, utan även för att det är en kul grej. Kör med en 740 från -90 och behöver inte mappa, köpa svindyra spridare eller en dyr bränsletrycksregulator. Då kan det kanske även bli lönande i långa loppet att konvertera, men det lärman väl inte fåredapå innan man provat. Har märkt att det finns många förståsigpåare, speciellt när det kommer till etanolkonvertering (både dom som är negativa och positiva). Tänkte faktiskt själv prova konvertera, lite för att se vad som faktiskt funkar och vad som är rätt och vad som är fel. Får väl återkomma när detta är gjort...
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
När det gäller kallstarter på etanol så är det till 90% oförbränd etanol som kommer ur avgasröret, så se till att de lokala A-lagarna är långt borta!! :wink:

Är förvisso lite skillnad om det är ett prestandamonster eller en vardagsbil man ska konvertera. Ett spridarbyte behöver inte alls bli dyrt!!

//David
av *pettson*
Nybbe_gefle skrev:När det gäller kallstarter på etanol så är det till 90% oförbränd etanol som kommer ur avgasröret, så se till att de lokala A-lagarna är långt borta!! :wink:

Är förvisso lite skillnad om det är ett prestandamonster eller en vardagsbil man ska konvertera. Ett spridarbyte behöver inte alls bli dyrt!!

//David
tyvärr ser inte klassningen av spridare lika glatt ut som du tänker. Det är typ INTE att äga en GLT och montera spridarna ifrån turbo t.ex Eller för turbo som jag har att byta till spridarna från 70s R serie. Det handlar om att du får lägga upp MINST 250kr/spridare om dom inte är åtråvärda. Då får du lägga upp det dubbla helt enkelt. Och naturligtvis är det om det finns sådana. Annars är det nya vi pratar om. Men hur vi än gör vet inte styrdonet nåt om det hela och en mappning eller förbestämd chippning är på sin plats. Då talar vi inte bara om nåt trimmat utan även om orginal. Även en 850 GLT kräver en BTR och ett spridarbyte om vi nu ska hårddra det hela. Att bilen faktiskt tuffar och går utan och kanske till och med gör det skapligt i många tusen mil. Det har liksom inte med saken att göra när man ska vara seriös. Är man seriös ska bränslekurvorna stämma över hela varvtalsregistret och det är inte möjligt med originalprogramvaran även om man nu tror det, det skiljer för mycket på bränslenas karaktär för det. Tyvärr får jag väl säga så är inte dom gaser som mäts på SBP så känsliga som andra otrevliga gasutsläpp. För att klara SBPs krav räcker det med att få in kurvan i närheten av den rätta för att uppvisa godkända värden. Men det gör alltså inte den som kör den bilen till nån miljövän utan han är lika stor bov som alla andra tyvärr..
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
*pettson* skrev: Det handlar om att du får lägga upp MINST 250kr/spridare om dom inte är åtråvärda. Då får du lägga upp det dubbla helt enkelt. Och naturligtvis är det om det finns sådana. Annars är det nya vi pratar om.
Ofan!! Då hade väl jag tur då som fick tag på 10 spridare från 850T (Boschnr: 0 280 150 785) för 1000:- (dvs 100:-/st).
*pettson* skrev: Men hur vi än gör vet inte styrdonet nåt om det hela och en mappning eller förbestämd chippning är på sin plats. Då talar vi inte bara om nåt trimmat utan även om orginal.
Vad ska styrdonet veta om?? Den går ju lambdareglerat! Det går precis lika fint som på bensin! Dock skulle det vara önskvärt med ändrad tändning för optimal predstanda.
*pettson* skrev: Även en 850 GLT kräver en BTR och ett spridarbyte om vi nu ska hårddra det hela.
Varför både BTR och spridare?
*pettson* skrev: Att bilen faktiskt tuffar och går utan och kanske till och med gör det skapligt i många tusen mil. Det har liksom inte med saken att göra när man ska vara seriös. Är man seriös ska bränslekurvorna stämma över hela varvtalsregistret och det är inte möjligt med originalprogramvaran även om man nu tror det, det skiljer för mycket på bränslenas karaktär för det.
Mäter man mot lambdasond så har i vart fall jag inte upptäckt något som pekar på att bränslekurvorna blir felaktiga!
*pettson* skrev: Tyvärr får jag väl säga så är inte dom gaser som mäts på SBP så känsliga som andra otrevliga gasutsläpp. För att klara SBPs krav räcker det med att få in kurvan i närheten av den rätta för att uppvisa godkända värden. Men det gör alltså inte den som kör den bilen till nån miljövän utan han är lika stor bov som alla andra tyvärr..
Instämmer inte riktigt i det där (förvånande eller hur :lol: ) Den CO2 som tillförs naturen kommer inte från fossil CO2 utan är förnyelsebar. Sen finns det många "forskningar" om etanolens negativa bieffekter som på senare tid avslöjats som bluff då forskaren handlat på uppdrag av petroleumindustrin. Vilka otrevliga gasutsläpp är det du referar till??

När det gäller oljan så kör de allra flesta på samma motorolja som de alltid gjort, och även det utan problem! Skulle vara intressant att hör med BSR om vad de använde för olja i 945:an de konverterade 1998!

Sedan ska ju oxå beaktas att när den nya lagstiftningen kommer i juli så kommer den inte att tillåta efterkonvertering av bilar äldre än 2000 årsmodellpga att det inte finns någon firma villig att ta fram certifierad konverteringssats utan dessa äldre fordon får konverteras "på bonnavis", dock olagligt!

Känner till ett antal konverterade 850, både genom BTR-konvertering och spridarbyte och piggybacksystem, och dessa har fungerat utmärkt!

//David
av *pettson*
Gaserna jag refererar till är NoX som du plötsligt skapar i katalysatorn vid för snål körning med etanol. (även bensin) vi måste inte alltid ha höga tryck för att skapa NoX utan det räcker med fel kemsammansättning ihop med hög temp. Nästa grej är väl ättiksyra i gasform som inte är så trevlig. Formalehyd är inte trevlig heller.. ingen av dom tre är nåt man kollar i garaget. Men nivåerna är en följd av inställningar. Naturligtvis finns det några gaser till.. alla gaserna finns i stort sett för bensin med. MEN halterna är mycket lägre för bensin på det planet. Nåt jag stör mej otroligt på är katalysatorns uppbyggnad som kräver att det finns växlande överskott/underskott av syremolekyler. Hur man löser detta när man kör hur klent som helst med ett bränsleämne som dessutom har syreöverskott i sej är mej en gåta. Men men det kanske man kan?.. Hur man löser det med korrekt bränslemängd däremot förstår jag utmärkt.

*Känner till ett antal konverterade 850, både genom BTR-konvertering och spridarbyte och piggybacksystem, och dessa har fungerat utmärkt!*
Hur mättes dessa upp som *utmärkt* förutom nån som körde och SBPs mätning eller motsvarande? Vilket avgaslab testades dom i för alla gaser så vi ser en komplett gasmätning?

Missförstå mej inte . Jag är inte emot att man ändrar bränslen och vill spara bensin. Men så fort nånting fungerar är det inte alltid korrekt gjort. Och inte alltid en miljövinst. När det är korrekt utfört och endast är en miljövinst i möjligaste mån så är det en bra sak. Har man otur eller okunskap kan det vara så att du skitar ned med andra saker i sån grad att du faktiskt är en värre bov än innan. Vore allt så enkelt egentligen så hade bilfabrikanterna slagits om att vara först med etanolbilar och bara ägnat sej åt detta så fort folk ville ha det. För bilfabrikanterna skiter ärligt talat i om du åker på diesel eller bensin eller alkohol? Det handlar om att sälja bilar, delar, och service. Och det får dom göra oavsett vilket bränsle vi åker på.
Det är att jämföra med att åka tåg? Först är tåget bästa miljöalternativet då är du duktig och använder det. Sen upptäcker du att dom matas ENDAST med ström från två kolkraftverk som spyr ut 30ggr mera skit, som är dedikerade till bara det tåget. Vad är då vinsten för miljön? Totalutsläppet blev inte mindre.
det är DÄRFÖR jag är tveksam till konverteringar innan nån orkar göra ordentliga avgasanalyser..
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Men i dagsläget kanske den främsta anledningen till att konvertera inte är miljön utan det faktum att milkostnaden blir mindre med E85 i tanken än med bensin!

Att NoX bildas är ingen nyhet! Att det däremot är högre halter av formaldehyd är en myt. Ättiksyran bildas bara under den första minuten/erna då motorn är kall.

//David
av Ihsahn
Jag har några frågor angående konvertering med BTR.
Jag har en 850-93 GLE, och på den är det ju plasttank. Enligt http://www.roadster.se/etanol.html så kan man inte ha plasttank eftersom den fräts sönder, hur har ni som redan gjort konvertering löst det?
Vidare så sliter ju etanolen mer på gummislangarna, har ni bytt samtliga slangar då eller kör ni på de befintliga?

Satsen AIR004 som roadster säljer verkar väldigt enkel och behändig, är det någon som har erfarenhet av den?

Finns det något annat man bör tänka på?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Ihsahn skrev:Jag har några frågor angående konvertering med BTR.
Jag har en 850-93 GLE, och på den är det ju plasttank. Enligt http://www.roadster.se/etanol.html så kan man inte ha plasttank eftersom den fräts sönder, hur har ni som redan gjort konvertering löst det?
Vidare så sliter ju etanolen mer på gummislangarna, har ni bytt samtliga slangar då eller kör ni på de befintliga?

Satsen AIR004 som roadster säljer verkar väldigt enkel och behändig, är det någon som har erfarenhet av den?

Är inga som helst problem med plasttank. Har haft enbart etanol i min plasttank i över 4 år och 8500 mil utan tendens till läckage. Etanolen sliter inte mer på slangarna, men däremot om slangen redan är dålig (sprucken) så blir det lättare läckage då etanolen lättare kryper igenom sprickorna. Är slangarna så pass dåliga ska de ju bytas i vilket fall som helst.

Jag har en AIR004 från Roadster monterad och jag tycker att den fungerar bra!

//David
av Ihsahn
Nybbe_gefle skrev:
Ihsahn skrev:Jag har några frågor angående konvertering med BTR.

Är inga som helst problem med plasttank. Har haft enbart etanol i min plasttank i över 4 år och 8500 mil utan tendens till läckage. Etanolen sliter inte mer på slangarna, men däremot om slangen redan är dålig (sprucken) så blir det lättare läckage då etanolen lättare kryper igenom sprickorna. Är slangarna så pass dåliga ska de ju bytas i vilket fall som helst.

Jag har en AIR004 från Roadster monterad och jag tycker att den fungerar bra!

//David
Det låter jättebra det där!
Jag bor i Luleå så jag kommer nog behöva köra med bensin på vintern, är det lätt att växla mellan bensin och etanol? Är det bara att nästan köra slut på etanolen, skruva på BTR och tanka bensin, eller ska man göra något annat? Hur täta oljebyten gör du?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Hos Roadster kan du köpa ett kit med en bypassventil, lite svårt att förklara men de har bra bilder på sin hemsida. Själv kör jag etanol året runt (bor i Gävle) utan problem. Har monterat ett motstånd som lurar styrboxen att motorn är kallare än vad den är. Detta fungerar alla tiders ner till i alla fall -22 (har inte varit kallare här de senaste fem åren!).

//David
Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]