*pettson* skrev: Det handlar om att du får lägga upp MINST 250kr/spridare om dom inte är åtråvärda. Då får du lägga upp det dubbla helt enkelt. Och naturligtvis är det om det finns sådana. Annars är det nya vi pratar om.
Ofan!! Då hade väl jag tur då som fick tag på 10 spridare från 850T (Boschnr: 0 280 150 785) för 1000:- (dvs 100:-/st).
*pettson* skrev: Men hur vi än gör vet inte styrdonet nåt om det hela och en mappning eller förbestämd chippning är på sin plats. Då talar vi inte bara om nåt trimmat utan även om orginal.
Vad ska styrdonet veta om?? Den går ju lambdareglerat! Det går precis lika fint som på bensin! Dock skulle det vara önskvärt med ändrad tändning för optimal predstanda.
*pettson* skrev: Även en 850 GLT kräver en BTR och ett spridarbyte om vi nu ska hårddra det hela.
Varför både BTR och spridare?
*pettson* skrev: Att bilen faktiskt tuffar och går utan och kanske till och med gör det skapligt i många tusen mil. Det har liksom inte med saken att göra när man ska vara seriös. Är man seriös ska bränslekurvorna stämma över hela varvtalsregistret och det är inte möjligt med originalprogramvaran även om man nu tror det, det skiljer för mycket på bränslenas karaktär för det.
Mäter man mot lambdasond så har i vart fall jag inte upptäckt något som pekar på att bränslekurvorna blir felaktiga!
*pettson* skrev: Tyvärr får jag väl säga så är inte dom gaser som mäts på SBP så känsliga som andra otrevliga gasutsläpp. För att klara SBPs krav räcker det med att få in kurvan i närheten av den rätta för att uppvisa godkända värden. Men det gör alltså inte den som kör den bilen till nån miljövän utan han är lika stor bov som alla andra tyvärr..
Instämmer inte riktigt i det där (förvånande eller hur :lol: ) Den CO2 som tillförs naturen kommer inte från fossil CO2 utan är förnyelsebar. Sen finns det många "forskningar" om etanolens negativa bieffekter som på senare tid avslöjats som bluff då forskaren handlat på uppdrag av petroleumindustrin. Vilka otrevliga gasutsläpp är det du referar till??
När det gäller oljan så kör de allra flesta på samma motorolja som de alltid gjort, och även det utan problem! Skulle vara intressant att hör med BSR om vad de använde för olja i 945:an de konverterade 1998!
Sedan ska ju oxå beaktas att när den nya lagstiftningen kommer i juli så kommer den inte att tillåta efterkonvertering av bilar äldre än 2000 årsmodellpga att det inte finns någon firma villig att ta fram certifierad konverteringssats utan dessa äldre fordon får konverteras "på bonnavis", dock olagligt!
Känner till ett antal konverterade 850, både genom BTR-konvertering och spridarbyte och piggybacksystem, och dessa har fungerat utmärkt!
//David
BMW 530xdA Touring M-Sport -09 Min!!

Volvo XC70 D5 -07 Sambons!!