Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag bytt sensorn och det gjorde ingen skillnad. Motorn dör fortfarande på tomgång, däremot är felkodernas borta :roll: Jag fick felkod på knacksensorn också, även den felkoden är borta utan att ha gjort nåt med den :???: Har även märkt att motorn nästan dör då man ger mycket gas. Är det nån som har någon aning om vad det kan vara för fel? :roll:
bobbobatar skrev:Kolla http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagno ... stem.shtml där står att 1-2-3 är kylvätsketemp. Kolla även http://www.greensilver.com/pic/felkoder.pdf som nämts tidigare.
Noterade oxå att den skall sitt till höger på toppen på B20F motor, med blå färgad topp.
Har exakt samma fel på min 460/95:a sedan 1 vecka. Hittar dock ingen felkod på detta. Nollställt dessa ikväll och skall kolla imorgon när bilen är lite kall, Skall mäta resistansen oxå. Någon som vet vad den skall vara på B20F?
Kollade sensorn igen när bilen var kall, ok mätvärden, inga felkoder. Sprayade kontaktspray på kontaktstiften & sen var problemet borta i några dagar, men har nu kommit tillbaka öm än inte lika kraftigt. Jag har nu teorin att det är dålig kontakt i kontaktstycket som ju skulle ge felvärde på sensorn. Jag skall ge mig på kontaktstiften igen om någon dag.
Användarvisningsbild
av Nebu
Kan inflika att min farbror har fixat tomgångs problemet....
Men det var inte meningen, han skulle nämligen byta insugs muff och kylare.
Sedan dess så har den fin tomgång när den är kall och nystartad.

Och den dör definitivt inte.

Min farbror kan inte förklara detta, inte jag heller.
Kanske glapp någonstans, kanske var det tjuv luft, kanske något "spöke" i motorn...
Vill bara tillägga att ett trasigt tomgångsrelä, (eg Styrrelä bränsleinsprutningssystem, B2) ger liknande fenomen som beskrivits ovan vilket jag kunde konstatera idag då jag helt fräckt snodde relät för ett annat ändamål!!
rogerhq skrev:Vill bara tillägga att ett trasigt tomgångsrelä, (eg Styrrelä bränsleinsprutningssystem, B2) ger liknande fenomen som beskrivits ovan vilket jag kunde konstatera idag då jag helt fräckt snodde relät för ett annat ändamål!!
Skillnaden är väl att ett trasigt tomgångsrelä sannolikt gör att bilen ALLTID dör på tomgång? Om däremot tempgivaren är trasig så påverkas bara tomgången vid kall motor och att den sedan fungerar bra när motorn blivit varm. Så var fallet med min bil att den dog på tomgång vid kall motor, men så fort man kört en liten stund så fungerade det prima, speciellt på varma dagar så märktes inte problemet alls. Skulle gissa att gränsen gick någonstans kring 15-18 grader yttertemperatur.
Om styrrelät saknas/är trasigt: Motorn går oregelbundet och tenderar att stanna, måste kompenseras med manuellt gaspådrag, rent praktiskt fungerade det bra för mig tills jag fick relät utbytt.
(Beteendet kan säkert vara temperaturberoende, i mitt fall var det väl runt 20 grader...)

Relät sitter monterat tillsammas med tändsystemets huvudrelä framför främre passagerarsäte,
rogerhq skrev:Om styrrelät saknas/är trasigt: Motorn går oregelbundet och tenderar att stanna, måste kompenseras med manuellt gaspådrag, rent praktiskt fungerade det bra för mig tills jag fick relät utbytt.
(Beteendet kan säkert vara temperaturberoende, i mitt fall var det väl runt 20 grader...)

Relät sitter monterat tillsammas med tändsystemets huvudrelä framför främre passagerarsäte,
Nu har jag kollat bakom handsfacket och framför fötterna och hittat totalt 4 relän. 2 st reläen sitter tillsammans, 1 sitter i en egen kontakt och så har jag 1 som sitter i själv men det finns plats för ett relär till?
Kan det vara så att det är det reläet jag saknar?

Jag har provat att plocka ut de en i taget och upptäck att motorn dör när jag plockar ut 2 av de. Vilke är de här 2 oumbärliga reläerna? :lol:

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]