Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
kurdsson skrev:Mina tar i med...225/45/17...v70 02 a..
Varti skrev:Mina tar i oxå v70 05 har 225/40/18 Fixa det där med styrslags begränsare :|
Fel ET på fälg, enklast är styrbegränsare men med efterföljden att styrradien blir som ett slagskepp, rätt lösning är spacer så det totala ET:et/offsetet hamnar runt 43 eller så för då är det större chans att du klarar dig med den minsta begränsaren för 15" 195:or och styrradien är optimal.
Har 225/45-17 på just ET 43 och den minsta begränsaren och det tar ej i, finns plats för 235:or helt klart vid fullt rattutslag och tom 245:or på ET 38-40 innan det tar i.
av Marbas
Det är ju inte bara styrstopparna ute vid hjulen som sätter begränsningen på hur mycket du kan svänga, utan även styrutslagsbegränsaren i styrväxeln. Om du har en bil som såldes med breda däck så hjälper det ju inte att bara byta styrstopparna i hjulet för att få mindre svängradie (kunna svänga skarpare), utan då är det ju styrbegränsaren i styrväxeln som begränsar.

Om du däremot har en bil som levererades med "smala" däck, och du bytar däck till bredare, så kan du justera styrradien med enbart styrstopparna.

Själv har jag en bil som levererades med "smala" däck och fick problem när jag satte på bredare däck. Köpte nya styrstoppar och nu tar inte däcken i. Dock blev ju givetvis styrradien större, vilket inte är en fördel när man t.ex. ska parkera en husvagn på rätt ställe...
Användarvisningsbild
av Varti
ska kolla upp det där med styrbegränsare,,,
jo tänkte om nån av er visste va det ska vara för lufttryck i däcken hört olika typ 3.0 bar men jag
la i 2.5 bar 225/40/18 kanske något för lite kollade i bilens manual men är lite osäker
tacksam av svar :wink:
Användarvisningsbild
av D5power
Hej !
Även min V70 D5 med sommardäck 215/55-16 (fabrikmonterade) tar i höger inneskräm vid full vänstersväng.
Volvoverkstaden i Volvo-staden Göteborg har försökt att fixa detta men inte lyckats !
Har inga problem när vinterdäcken (205/55-16) är på.
Vad gör man nu ?????
/ A
av Thomas J
Jag undrar om bilen går igenom bes när det skrapar i innerskärmen? ska besikta snart och mina nebulafälgar tar i vid fulla rattutslag. Varannan Volvo har ju problem med det här.
Mvh Thomas
av Geez
Har en S60 2.4T -01 som levererades med 205 55 R16. Nu har jag bytt till Casseopiea-fälgar som sitter på S60 sport-edition och är 225 45 R17. Dessa tar i innerskärmarna vid fullt rattutslag. Trodde det min S60 hade styrbegränsare för att klara denna dimension men icke. Fast besiktigade min bil i tisdags och de sa inget om att hjulen tog i skärmarna.. Hade kanske tur vem vet :D

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]