Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rollon
det är raka rör från grenröret och ombyggt under bakaxeln men en ytterst liten dämpare. så jag förstår att polisen inte gilla det. jag är ganska inne på det där med vilken motor det är och är säker på att det är f motor. e motorn har väll större insug? det ser iaf större ut. det jag tycker är konstigt är att jag har f motor som det ska sitta kat på men det finns ingen lambda lampa i instrumentpanelen och bilen går hur rent som helst. han går fint men den startar lite lusting ibland men jag tror det är soppa pumpen som börjar bli dålig för när vi hade gjort komp test på den och satt tillbaka tändstiften så fanns det bensin i cylindrarna och den starta direkt.
av Rollon
Bild

Bild

Bild

här är lite bilder på motorn så ni vet vilken det är och grenröret ifall sonden ska sittat där och avgasröret
Användarvisningsbild
av Claes74
hmm verkar ju vara en F motor men isåfall måste de tsitta en lambda någonstans.
som jag skrev tidigare så har jag haft en 90 740 och där satt den i främre delen av katten men kan oxå sitta i främre röret.
kontaktstycket för denna tror jag sitter mot torpedväggen precis ovanför fördelaren.
om du inte hittar kontakt stycket så borde det åtminstonde finnas en kabel som går där någonstans och försvinner ner utmed inre hjulhuset ner i balken nedanför.
Användarvisningsbild
av andreas88
Det är en F motor du har, och angående sonden på min 88a sitter den i främre röret strax nedanför grenröret, och kontaktstycket sitter i den tjocka inlindade kabeln som hänge på torpeden ovanför fördelaren, och på bilden jag ser här så finns signalkontakten till sonden i alla fall så du bör ju ha en sond, signalkontakten har en svart och en vit tunn kabel, om du tittar till höger om fördelaren så ser du ett svart hölje med en vit och en svart kabel som går upp igenom kabelklämman och in ett kontaktstycke.
av Rollon
ok. det sitter nämligen en skruv på avgasröret prcis framför där katten ska sitta om det är den du menar. men då blir det väll att skaffa ny kontakt och lite sånt. ska kolla efter labda kontakten vid fördlaren imorrn..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Där har du din kabel iaf
Bild
Håll bilderna under 800 pixlar breda här!
av Rollon
jo jag hittade sonden nu så det är bara katten som saknas. men hur blir det med lampan i intrumentpanelen då? eftersom det inte finns någon lampa.
Användarvisningsbild
av Sparkz
På en -88 behöver du ingen lampa.
Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]

Idag provade jag att låta tändningen va[…]

Vad kan förra T5:an kostat milen?

Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]