- ons 20 feb 2008, 00:31
#174479
Det är klart att man vill kunna koppla ur DSTC för att få en lite roligare bil när man ska ut och köra på is/halkbanor - vilket alla förare borde göra någon gång per år! Att koppla ur antisladd ger ju själva grunden i körteknik. Förstår man grunden är det lättare att gå vidare sedan. Jag har dock full förståelse för att Volvo väljer att spärra avstängningsfunktionen. Det minskar olyckorna. Många tror ju tyvärr att man är lite bättre än vad man kanske faktiskt är...kopplar ur systemet...kör ut på allmän väg och vips, ner i diket, eller krock eller annat som verkar negativt på olycksstatistiken. Fast å andra sidan...varför skulle man inte kunna koppla ur det, när den stora merparten av landets bilar inte har någon antisladd överhuvudtaget? Vad gör en Volvo med urkopplad antisladd farligare än alla andra bilar som aldrig ens fått systemet inmonterat? Jag är för egen valfrihet måste jag medge. Då kanske inte Volvo är den optimala bilen?
Det borde finnas en dold eller hemlig funktion som tekniker kan använda för att testa bilen. Ungefär som att man kan knappa in en sekvens i radion och få hastighetsmätaren digitalt i radiodisplayen. Eller att man kan läsa felkoderna i färddatorn genom att trycka på dimljusknappen och read. Likaså borde det finnas en hemlig meny för att koppla ur DSTC helt och hållet.
99% av tiden har man DSTC inkopplat. Men någon enstaka gång vill man ut på en is eller flygfält eller stor parkering och ha kul. Då hade det varit så himla trevligt att bara rycka en liten säkring, eller dra någon liten sladd, och vips är systemet urkopplat.
När jag talar med Volvotekniker så säger de att förr kunde man rycka en säkring. Typ på modellerna som först kom med funktionen som inte helt gick att stänga av. Men på senare modeller efter detta la man in flera olika funktioner på samma säkring, så att det inte skulle gå att rycka. Vidare har jag också "hört" av förståsigpåare att det inte är klokt att rycka några säkringar till DSTC om man har automatlåda. Att det kan bli en massa krångel och felkoder etc som måste nollställas sedan.
Jag är faktiskt helt rådlös här just nu. Hade ju varit så skönt att få ett svar typ årsmodell 2003-2005 ryck säkring nummer NN för att stänga av DSTC.
När man har en så tråkig bil som en Volvo V70 så tycker jag det skulle kunna vara kul att piffa upp den någon gång ibland och vid tillfälle. Eller det kanske är som några här ovan antyder....byt bil! :)
((Kan erkänna att jag varit lite sugen på att byta till R8, EVO eller kanske Subaru...verkar vara lite roligare bilar om man gillar att köra))
Det borde finnas en dold eller hemlig funktion som tekniker kan använda för att testa bilen. Ungefär som att man kan knappa in en sekvens i radion och få hastighetsmätaren digitalt i radiodisplayen. Eller att man kan läsa felkoderna i färddatorn genom att trycka på dimljusknappen och read. Likaså borde det finnas en hemlig meny för att koppla ur DSTC helt och hållet.
99% av tiden har man DSTC inkopplat. Men någon enstaka gång vill man ut på en is eller flygfält eller stor parkering och ha kul. Då hade det varit så himla trevligt att bara rycka en liten säkring, eller dra någon liten sladd, och vips är systemet urkopplat.
När jag talar med Volvotekniker så säger de att förr kunde man rycka en säkring. Typ på modellerna som först kom med funktionen som inte helt gick att stänga av. Men på senare modeller efter detta la man in flera olika funktioner på samma säkring, så att det inte skulle gå att rycka. Vidare har jag också "hört" av förståsigpåare att det inte är klokt att rycka några säkringar till DSTC om man har automatlåda. Att det kan bli en massa krångel och felkoder etc som måste nollställas sedan.
Jag är faktiskt helt rådlös här just nu. Hade ju varit så skönt att få ett svar typ årsmodell 2003-2005 ryck säkring nummer NN för att stänga av DSTC.
När man har en så tråkig bil som en Volvo V70 så tycker jag det skulle kunna vara kul att piffa upp den någon gång ibland och vid tillfälle. Eller det kanske är som några här ovan antyder....byt bil! :)
((Kan erkänna att jag varit lite sugen på att byta till R8, EVO eller kanske Subaru...verkar vara lite roligare bilar om man gillar att köra))