Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#174479
Det är klart att man vill kunna koppla ur DSTC för att få en lite roligare bil när man ska ut och köra på is/halkbanor - vilket alla förare borde göra någon gång per år! Att koppla ur antisladd ger ju själva grunden i körteknik. Förstår man grunden är det lättare att gå vidare sedan. Jag har dock full förståelse för att Volvo väljer att spärra avstängningsfunktionen. Det minskar olyckorna. Många tror ju tyvärr att man är lite bättre än vad man kanske faktiskt är...kopplar ur systemet...kör ut på allmän väg och vips, ner i diket, eller krock eller annat som verkar negativt på olycksstatistiken. Fast å andra sidan...varför skulle man inte kunna koppla ur det, när den stora merparten av landets bilar inte har någon antisladd överhuvudtaget? Vad gör en Volvo med urkopplad antisladd farligare än alla andra bilar som aldrig ens fått systemet inmonterat? Jag är för egen valfrihet måste jag medge. Då kanske inte Volvo är den optimala bilen?

Det borde finnas en dold eller hemlig funktion som tekniker kan använda för att testa bilen. Ungefär som att man kan knappa in en sekvens i radion och få hastighetsmätaren digitalt i radiodisplayen. Eller att man kan läsa felkoderna i färddatorn genom att trycka på dimljusknappen och read. Likaså borde det finnas en hemlig meny för att koppla ur DSTC helt och hållet.

99% av tiden har man DSTC inkopplat. Men någon enstaka gång vill man ut på en is eller flygfält eller stor parkering och ha kul. Då hade det varit så himla trevligt att bara rycka en liten säkring, eller dra någon liten sladd, och vips är systemet urkopplat.

När jag talar med Volvotekniker så säger de att förr kunde man rycka en säkring. Typ på modellerna som först kom med funktionen som inte helt gick att stänga av. Men på senare modeller efter detta la man in flera olika funktioner på samma säkring, så att det inte skulle gå att rycka. Vidare har jag också "hört" av förståsigpåare att det inte är klokt att rycka några säkringar till DSTC om man har automatlåda. Att det kan bli en massa krångel och felkoder etc som måste nollställas sedan.

Jag är faktiskt helt rådlös här just nu. Hade ju varit så skönt att få ett svar typ årsmodell 2003-2005 ryck säkring nummer NN för att stänga av DSTC.

När man har en så tråkig bil som en Volvo V70 så tycker jag det skulle kunna vara kul att piffa upp den någon gång ibland och vid tillfälle. Eller det kanske är som några här ovan antyder....byt bil! :)

((Kan erkänna att jag varit lite sugen på att byta till R8, EVO eller kanske Subaru...verkar vara lite roligare bilar om man gillar att köra))
#174535
CANBus skrev:
VolvoB20 skrev: Prova och kör någon annan bil en Volvo en gång i livet så kanske du förstår frågan ......

Många andra bilar har en knapp som man kan trycka in (tex min sommarbil) så kopplas antisladden ur och man kan låta bilen gå med sköna ställ i kurvorna.
..uhmm....OK!
sköna ställ i kurvorna?..hmm...såååå..man vill alltså koppla ur DTSC:n så man kan åka med ställ i kurvorna!........med en V70 VOLVO!?
Som dessutom är permanent 4wd, och steget efter det då?..demontera drivaxlarna fram, så man får en bakhjulsdriven sportvagn??
Vad strävar folk efter egentligen?
här sitter de flesta och grinar när en bult går av och kräver goodwill på en 8 år gammal Volvo, men samtidigt har tron om att de köpt en låst sportbil.
det är bara kringgå systemen så är saken biff!!


För att svara på den egentliga frågan, om att koppla bort DTSC:n på sin "sommarbil" så är detta omöjligt om det inte går att stänga av detta mjukvarumässigt och användarvänligt i förarmiljön, det är fullständigt omöjligt att koppla bort enbart DTSC:n, det där med säkringen slår ju ut en hel del system förutom DTSC:n.
Nä rycka säkringar är inget för mig.... finns det inte en knapp som är monterad av tillverkaren och testad så får det vara för mig.

Sen tycker jag att Haldex är ett hjälpsystem bara för 4wd, ska man sladda sma kan ha kontinuerlig mekanisk fördelning alla quattor eller subaru.

Och jag har ju löst problemet galant, jag har ju en rolig bil också .... :D
#177936
Sådär ja...då kan jag meddela att jag lyckats stänga av Volvos antisladd totalt. Det är väldigt enkelt. Glöm dock hemliga koder och att "trycka 5 gånger på DSTC-knappen". Det är rycka säkring som gäller. Hemliga koder fungerar bara på R-modellerna av någon konstig anledning. Men eftersom det finns en hel drös säkringar så gäller det att rycka den rätta och då stängs antisladd av helt och hållet. Ett meddelande om detta kommer även upp i displayen.."Antisladd avstängd" står det. Rycker man fel säkring/-ar så stängs AWD-drifen av och bilen blir framhjulsdriven, eller så slutar abs:n att fungera.

Tänk dock på att när Du stängt av helt, och sätter i säkringen igen, så sitter felkoderna för strömavbrottet kvar..eventuellet kan texten och oranga triangeln lysa också, trots att säkringen är återställd. Bilen fungerar dock precis som den ska trots detta. Vill man få bort felkoderna efter att säkringen satts tillbaka måste Du nollställa hos en verkstad med dator som kan kopplas in till bilen.
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]