Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej igen!

Drar relät men inget händer?
Om det är så kan det vara solenoiden eller startmotorn.
Titta om kolen är slut eller om de bara har hängt sig i hållarna på grund av olja, dam och kolstoft. Det händer att solenoidens anslutningsbleck som är av koppar tar slut. Solenoiden kan dra men leverera ingen spänning till startmotorn då.
Har du en testlampa 12 volt så testa på den grova anslutningen till själva startmotorn om det finns 12 volt när du trycker på start knappen om nu startmotorn sitter kvar i bilen.

Lennart 960
Hej, läste lite snabbt om era startproblem här ovan, det gemensamma är ju att det är automater. Det finns ju brytare i växelföraren som gör att det inte går att starta med växel i. Den kan ju bli sliten, liksom den spärr som sitter i lådan.

När problemet uppstår, låt tändningen stå på och dra en kabel från solenoiden på startmotorn och sätt andra ändan på pluspolen på batteriet, så borde startmotorn hoppa in om det är ovan nämnda fel.
Hej igen!

Bra påpekan.
Det var precis det jag skrev om lite tidigare.
Citat:
Du kan även ha dålig startspärr som sitter på växelväljaren.
Förmodligen är det så att viss inte har uppfattat att det finns två olika startspärrar som vi pratar om. En startspärr som påverkas av larmet och en som påverkas av växelväljaren. Gäller endast automat.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Cerwin
Hur byter man startspärr på växelväljaren då?
Om spärren till larmet är dålig går det då starta med kabel från plus till solenoid?
av Yelow
Ja Cerwin, det borde det göra eftersom strömmen går direkt till solenoiden från batteriet utan passera startspärren på växeln och spärren på larmet och startlåset....jag har tyvärr dock samma problem ändå, men då måste det vara startmotorn som jävlas....ska kolla upp lite imorrn, får man se vad domen blir!! Rätt irriterande fel!!
Hej igen, lite osäker på det jag säger nu, men startspärren för automaten sitter nog på (i) automatlådan vid närmare eftertanke. Det kan ju också vara dålig elektrisk kontakt melan startspärren på lådan och elanslutningen, kolla den först.

Jag tror forfarande att den borde gå att starta med kabeln som beskrevs i mitt förra inlägg, lycka till.
Hej igen!

På en del modeller sitter startspärren på växelväjlaren och på vissa andra på lådan.
Exempel på 940 –91 satt startspärren på spaken om jag inte minns fel.
Beträffande frågan som Yelow ställde om relä till startmotorn.
Ibland kallar man solenoiden för start-relä. Det är bara olika benämningar för samma detalj.

Lennart 960

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]

Felkod ecm-2520

Kom du fram till vad problemet var tillslut? Jag h[…]

Styrsnäcka Amazon

Hej Lennart, Fel å fel.... .. något m&[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]