Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bjornw skrev:Jag kan som sagt inte mer än hålla med dig. Men egentligen så kan du nog, bara du hade rätt verktyg.

Det är troligen inte så tekniskt svårt heller men kräver förståss en hel del jobb och tid. CAN busen gör att det är relativt lätt att komma åt och ändra programmen. Om du skaffar en workbench som stödjer de CPU:er (ECU:er som de heter på bil-språk) som används och en OBD-2 sladd så kan du suga ut de program som finns i bilen idag. Därefter är det "bara" att sitta och penetrera programmen och leta reda på de delar du vill modda. Det jag tycker verkar vara det svåra är att hitta en workbench till rimlig kostnad/gratis som klarar att dekompilera till C-kod. Finns det någon här på forumet som vet vilken workbench som Volvo använder?

Eftersom koden man får ut är helt odokumenterad kommer det förståss inte vara lätta att lista ut vilka snuttar man vill ändra och hur ändringarna slår. Förmodligen måste man köra programmet live, dvs med en diagnosprogramvara inkopplad i bilen, för att kunna avgöra vad som är vad. Att få tag i dokumentation från Volvo måste väl ansees som ganska omöjligt utan infiltratör. Sedan måste man förståss läsa på CAN och OBD standarden så man har lite koll...

Säg till när du fått igång grejjerna :P
O hur gärna manglar man binärkod genom en dekompilator och sen en kompilator o sen kör in i sin älskling, även utan att modifiera något. Om det gick skulle jag hellre provköra den på frugan än på min favvo familjemedlem. :) Kallas "människoförsök".
:)

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]