Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magra
Hemulen skrev:Hej. Lite att titta på innan biltvätten.http://www.snicksnack.nu/movies/v/2089 :D Glöm inte att spraya golvet med tunt rostskyddsmedel efter du hittat läckan och täppt till.

Det är ju också en tanke, fylla bilen med vatten så man ser var det läcker ut någonstans :roll:
Användarvisningsbild
av Lantz
magra skrev:
Caffis skrev:
magra skrev:Jag har i och för sig inte kollat underifrån men från insidan ser plåten fin ut. Men det är det ju möjligt att det har blivit någon spricka någonstans. Ska ta och kolla upp det.

Jag såg att det var lite fuktigt i nederkanten av bakrutan så jag tänkte lägga i lite silikon under/på gummilisten. Det verkar däremot konstigt om det kommer in så mycket vatten den vägen ?:-/
Vatten som kommer in i bilen brukar som regel komma in som nämnts här ovan av att någon dränering är täppt eller att du har ett hål i karossen,torpeden eller golv dörrstolpe vid rutan .Det blir ett jd...ans tryck när du kör i 90km/h Det kan vara lurigt att hitta,jag vet ! Son i huset sa -: Pappa det kluckar när jag svänger o blir imma på ruterna låter som en båt. Hmm jag tog en sväng , jo "klucka" men vart?? Den var ganska smutsig så i väg till tvätten innan jag skulle riva i sär den. Gissa om jag blev förvånad när jag öppnade dörren. Jag ljuger inte om jag säger att det var ca 40cm vatten i bilen. "plafffsss" Då hittade jag felet ganska snabbt.Löv som täppt till dränering. Mitt Tipps då. ta ur så mycket som går ur bilen mattor och så .Åk till närmsta automat tvätt sitt kvar i bilen o kolla. Ps Ett par högskaftade stövlar är inte dumt. :wink:
Det får jag testa! Eller så slänger man in polaren i bilen och går på med högtryckstvätten utifrån.

Tack för tipset!
Dränk inte polaren bara ;)
Användarvisningsbild
av Caffis
ja typ så såg det ut, men inte så mycke vatten gissa om folk kolla när jag körde i väg. :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av P1800
80% säker att vattnet kommer in fram och igenom luftintagen som kan vara igensatta i dräneringen eller i kanalerna som leder ut på sidorna och vidare ner i tröskellådorna. Sätt trädgårdsslangen under torkararmen och låt vattnet rinna så ser du snart var det läcker. Det är lite lurigt på dessa bilar då vattnet paserar under mattan i kanalen intill tröskellådan för att rinna ut i mattan vid fotutrymmet i baksätet. Kolla fram alltså?
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Har du bytt fram eller bakruta nyligen???
Då finns det en överhängande risk att det är där du har läkage! Vet många som råkat ut för sånt.
av erikeriksson
Hej, där det kan läcka in vatten på 240 är sidotorpeden särskillt höger sida. Bakom Styrboxen finns en plåtlucka och ett antal "gummiproppar" där det kan läcka in.

Där elsladden går in vid A stolpen finns också gummiproppar där det kan läcka in.

Har för mig att det kan läcka in vid säkerhetsbältesrullen nere vid B stolpen också.

Du mer än antyder att det inte skulle finnas[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]