Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
bjornw skrev:Det är bättre med automat om man ska köra i "terräng" eller dra tungt. Den kan starta mjukare och man slipper bränna lameller.
Förbrukningen är dock avsevärt högre med automat, speciellt om man kör hårt eller ofta drar tungt. Räkna med 10-15% mer. Kan vara värt att tänka på att även skatten påverkas om du köper en med partikelfilter (årsmodell 06 och nyare). Jag har upplevt det som att de manuella är lite billigare i inköp, på XC90 är de markant billigare.

Om du köper en D5:a hade jag nog valt automat. Det passar bättre med det kortare varvtalsregistret på en diesel. Om du köper en med bensinmotor är valet svårare, ekonomi och sportighet mot bekvämlighet och smidighet. Om du planerar att köra mycket på dålig väg, i djup snö, dra tungt osv hade jag nog valt automaten oavsett motor.

Ja, XC90 manuell ses väl mer eller mindre som en bastard...
Med solidlack och tygklädsel därtill så går det säkert att tokfynda Volvo-SUV 8)

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]