NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansa
Tack för all hjälp! Mailade till Volvo men har ännu inte fått något svar. Kanske har huvudkontoret gått på julledighet redan?

Jag var in till Bra Bil i Bålsta och fick tag på en grymt hjälpsam herre som förklarade hur det låg till med avluftingen. Om man häller tillbaka kylvätskan riktigt sakta uppstår inga luftfickor. Man kontrollerar cirkulationen genom att helt enkelt titta på motortempen, slangarna som för tillbaka kylvätskan till expansionskärlet och känner på dessa slangar så att de är varma. Jag följde rådet och allt gick bra.

Skönt i morse när tempen stod på -9 grader att sätta sig i en varm bil och där motorn snabbt kom upp i temp. Dessutom inget skrapande av rutor :).
av jensam
Skönt att det ordnade sig för dig! :-)-)

Du tog möjligtvis inga bilder på arbetet du gjorde? Det hade varit intressant att titta på hur du gick till väga när du installerade värmaren!!
av ansa
Dessvärre tog jag inga bilder... men kan meddela att det var en väldigt rättfram installation. Och jag är inte direkt någon mästarmekaniker... visste ju inte ens hur det fungerade med avluftning av kylsystemet :D.
av jensam
Själv hade jag inte heller vetat hur man skulle lufta... :roll:

Behöver man lyfta upp bilen för att installera värmaren eller går det att göra på plan mark?
av ansa
Värmaren skulle in på en av slangarna vid oljekylaren på baksidan av oljetråget så man måste upp med bilen för att komma åt. Jag körde upp den på två ramper modell superbilliga och sedan säkrade jag bilen genom att palla upp vid lyftpunkterna. Då kom man åt rätt bra men man förstår ju att "riktiga" mekaniker har det underbart som kan stå och jobba under bilar! :)

Hej , Jag har en XC60-18 där tätningsli[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]