Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Hade jag varit dej så hade jag börjat med att byta tempgivaren!! :)

//David
av Klotaren
kan det räcka med att koppla väck kablen och se eller..
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Visst kan du koppla ur givaren! Börja med att koppla ur givaren med kall motor. Kör den varm och slå av den. Försök att starta den. Har du fortfarande samma problem med varmstart så kan detta påvisa att det är motortempgivaren som är trasig. Men sök så finner du att detta med motortempgivare varit på tapeten ett flertal gången. Finns fint beskrivet i någon av trådarna!

//David
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Nybbe_gefle skrev:Visst kan du koppla ur givaren! Börja med att koppla ur givaren med kall motor. Kör den varm och slå av den. Försök att starta den. Har du fortfarande samma problem med varmstart så kan detta påvisa att det är motortempgivaren som är trasig. Men sök så finner du att detta med motortempgivare varit på tapeten ett flertal gången. Finns fint beskrivet i någon av trådarna!

//David
Minns inte hur LH 2.2 jobbar utan tempgivaren, men LH 2.4 lägger sig i "limp-home"-läge vilket innebär att den simulerar en motortemp på 90 grader. Så, med LH 2.4 borde den bli mer lättstartad utan givare & med varm motor! :roll:
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Jocke S. skrev:Minns inte hur LH 2.2 jobbar utan tempgivaren, men LH 2.4 lägger sig i "limp-home"-läge vilket innebär att den simulerar en motortemp på 90 grader. Så, med LH 2.4 borde den bli mer lättstartad utan givare & med varm motor! :roll:
Ofan!! På 960:in (Motronic 1.8 ) utgår den från 0 och räknar upp en grad var 20:e sekund! Den var helt omöjlig att få liv i med tempgivaren bortplockad!!

//David
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Nybbe_gefle skrev:
Jocke S. skrev:Minns inte hur LH 2.2 jobbar utan tempgivaren, men LH 2.4 lägger sig i "limp-home"-läge vilket innebär att den simulerar en motortemp på 90 grader. Så, med LH 2.4 borde den bli mer lättstartad utan givare & med varm motor! :roll:
Ofan!! På 960:in (Motronic 1.8 ) utgår den från 0 och räknar upp en grad var 20:e sekund! Den var helt omöjlig att få liv i med tempgivaren bortplockad!!

//David
Enligt mina dokument...så utgår din motor från en 0 gradig temp vid start & 20 grader då den startat. Sedan räknas temeraturen upp 1 grad var 4:e sekund.
av Klotaren
vad säger ni nu grabbar.. jag är inte så insatt i detta.. skulle det funka att köra utan motor tempgivare eller inte...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jocke har rätt här, vid start utgår den från 20 grader. Så varmstart blir jobbigt. Det skulle isf hjälpa att koppla loss den och kortsluta mellan stiften i kabeln för att simulera varm motor. Men den kan hända att 0 Ohm räknas som fel, och styrenheten bestämmer sig för att inte bry sig om signalen ändå... Mät givaren, på en LH2.2 mäter du mellan stiften på givaren. Har inga exakta siffror, men tusental Ohm kall och hundratal varm är ett riktvärde.

Kolla gnistan när den är varm och inte startar så märker du om det är spolen.

Så var vi inne på det där med felsökning och byte delar i rätt ordningsföljd igen...
av roggama
Hallå!hade en volvo 745 gl/t med b 230 f med samma problem och det var impulsgivaren som var problemet,sen startade den alltid.. :lol:
av Klotaren
nu har jag bytt allt och nu startar den inte överhuvod taget.. så länge jag sprutar startgas så går den. och det kommer bensin upp till fuel railen. men sen är det stopp.. sjukt irriterande...
Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volatil[…]

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]