Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
jag säger som *pettson* rena bullshit att den där och andra super manicker fungerar. Snarare går bilen sämre då den stjäl energi för att snurra och stör luftflödet :evil:
av Uninium
Vill man skänka bort pengar så finns det bättre alternativ..
av Kena
Cykla till affären en gång så har du sparat mer pengar, garanti utlovas.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Fungerar nog klockrent för tillvarkaren som kan sälja en liten plåtbit för 795:-...
av hankio
mr-bear skrev:
ChillaX_ skrev:Har en 850 2.5 -96 - Vad kan man hitta på där? :)
Konvertera bilen till etanoldrift. Funkar fin-fint
Etanolbilar drar ca 30% mer än en vanlig bensinare
av Addict
hankio skrev:
mr-bear skrev:
ChillaX_ skrev:Har en 850 2.5 -96 - Vad kan man hitta på där? :)
Konvertera bilen till etanoldrift. Funkar fin-fint
Ja? Man sparar ändå pengar...
av Fisketorp
Addict skrev:
hankio skrev:
mr-bear skrev: Konvertera bilen till etanoldrift. Funkar fin-fint
Ja? Man sparar ändå pengar...
Vet inte om det är med gällande bensinpris.

Men det var ju uträknat att det var inte mycket man sparade ca 1kr eller om det gick jämtut eftersom etanol drog mera.

sedan jag läste det har etanolpriset gått upp lite och bensin är ungefär samma så undrar om en sådan konvertering vore lönande.

//Martin
av mr-bear
..lite beroende på hur man kör men enligt polaren som körde 850 så tyckte inte han att hans bil drog nämnvärt mycket. Min V40 drar ca 2dl mer per mil med E85 jämfört med BF95.
av Fisketorp
mr-bear skrev:..lite beroende på hur man kör men enligt polaren som körde 850 så tyckte inte han att hans bil drog nämnvärt mycket. Min V40 drar ca 2dl mer per mil med E85 jämfört med BF95.
mm vet inte vad mit genomsnitt ligger på, men säga 0,9L/mil tror det brukar ligga på 0,8L/mil men ökar för säkerhetsskull.

2dl/mil extra blir ca 22% mer etanol då. är ganska många %

hurvida det är mycket billigare att köra etanol eller inte är lite svårt att säga då jag aldrig kört en. å andra sidan om motorn pallar med det inte kostar mycket extra pga regelbunda servicar osv så gör man ju en insats för miljön heter det ju iallafall, beror väl hur dem framtsällt etanolen=(

Dok har jag 5mil till närmaste Etanolstation så där sket det sig gruvligt=P

//Martin
av *pettson*
Fisketorp skrev:
mr-bear skrev:..lite beroende på hur man kör men enligt polaren som körde 850 så tyckte inte han att hans bil drog nämnvärt mycket. Min V40 drar ca 2dl mer per mil med E85 jämfört med BF95.
mm vet inte vad mit genomsnitt ligger på, men säga 0,9L/mil tror det brukar ligga på 0,8L/mil men ökar för säkerhetsskull.

2dl/mil extra blir ca 22% mer etanol då. är ganska många %

hurvida det är mycket billigare att köra etanol eller inte är lite svårt att säga då jag aldrig kört en. å andra sidan om motorn pallar med det inte kostar mycket extra pga regelbunda servicar osv så gör man ju en insats för miljön heter det ju iallafall, beror väl hur dem framtsällt etanolen=(

Dok har jag 5mil till närmaste Etanolstation så där sket det sig gruvligt=P

//Martin
dessvärre kan det inte löna sej.. eftersom den extra kostnaden på oljebyten drar upp totalkostnaden...
Det är ju så att ättiksyran får vi inte bort ur oljan genom att hålla den runt 90 grader.. Såå det gör att våra tvättadditiv försvinner väldigt fort ur oljan.. kvar är att byta den mycket oftare.. och dom få kronorna som då skulle tjänat miljön åts upp och blev en minuspost.. och inte heller tjänade du miljön nåt genom att köpa och dumpa mera motorolja..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]