NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jensam
Säkert en hemskt dum fråga, men vad är ett "hoppande däck"?
av Shaapa
Ett orunt däck kan som sagt ge mystiska fenomen, hade det på ett par 17 år gamla hårda sommardäck med smärre kordbrott på förut. Ruskade och skakade i hela bilen i vissa hastigheter, speciellt om det var kallt ute.
Hade bilen stått ett tag hoppade hela bilen i några kilometer. :)
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Psyko skrev:
_lucifer_ skrev:Har också fått vibrationer i ratten efter att ha lagt på vinterdäcken. Inte sänkt bilen dock...

Det lustiga är att det kan liksom nästan försvinna helt under landsvägsfart och så fort man kommer i en kurva eller i ett gupp så kommer det tillbaks?!
Har skiftat fram & bakdäck, balanserat om alla hjul flera gånger (dock på samma verkstad, Däckia).
Dessutom har jag ett däck som hoppar i lägre farter.

Det sjuka är att jag inte märkt av något av dessa symptom med sommardäcken. Och jag har inte vart in i nån trotoarkant vad jag vet.
Kan det vara ett hjullager, styrled eller nått stag som börjar bli slitet???

Du har ju redan sagt svaret själv :wink:
Har du ett hoppande däck får du obalans, så enkelt är det.

Nästa fråga är ju om du har originalfälgar eller "pirat"
Om du har pirat kan obalansen ligga i dåliga centreringsringar tex. Eller kanske bristen av centreringsringar :roll:
Får jag obalans fram av att ett bakdäck är dåligt? Funderar hur som helst på att införskaffa mig två nya däck, så vi får se vad som händer.

Centreringsringarna har jag, och varken jag eller däcksfirman tyckte att det skulle vara nått fel i dom.
Fälgarna är från svenska-fälg... inte dom allra billigaste, men inte heller Volvo orginal.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Det kan vara så att dina drivaxlar är felaktiga, det är så på ett antal av de bilar som var fabrikssänkta som detta fenomen har märkts och också åtgärdats på garantin.
Symptomen var att det känndes mer när man belastade bilen och svängde tex ut på en uppförslutande väg.
Har du tur kanske de tar det på garantin, men de lär säkert klaga på att du har sänkt bilen.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Mitt problem har då löst sig. Det var låsbrickorna till bromsskivorna som satt ivägen så att fälgarna inte satt rakt.
Sen kan det vara bra att ifrågasätta däcksfirmor även dom större mer etablerade eftersom jag även hade ett däck som var i obalans trotts flera ombalanseringar på samma firma, och det var inte första gången. Men men...
av E_Mellin
få se om volvo vill fixa då...
åter till camber problemet.. måste ju vara många som har skruvat dit sänknings sats och fått en aning kobent kombi.. mycket iriterande och man vill ju inte slita däck i onödan..
Ska finnas ett ersätnigs stag som är ställbart.
var köper man det staget??
i sverige eller europa
av E_Mellin
Nu är vibrationerna lösta alla fall.. har bytt drivknutar och fästen till motor/växellåda.

har också beställt camber kittet från canada få se om det kommer före jul.
av Shaapa
Får man fråga vad länkarmarna med justerskruv kostade inkl frakt?
Användarvisningsbild
av C.W.
jo, är intreserad.
Hur komplicerat är det att byta själv?

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]