Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZAV
bromsoket skrev:
ZAV skrev:
bromsoket skrev:hej, min 850 gör bara 160-170 km/t seriöst, det måste väl vara lite väl slött för en 170 hästare, jag har bytt olja stift o kollat luftfiltret, den är även väldigt slö i axxet, några tips??
Har du bytt kamrem nyligen? Om ja så kan den sitta en kugg fel el tom hoppat över en kugg. Bara en tanke..
bytte kamrem i höstas o den gick lika bra/dåligt före det, inga kuggar fel.
Okej, det var bara en tanke. Fick soppa torsk en ggr & vi fyllde på bensin men jag hade dåligt batteri så vi knuffade igång den men efter det så gick den slött. Efter mkt om & men så kollade jag kamremmen & den hade hoppat en kugg vilket gjorde att den gick slött. Stäldde in rätt & den gick bra igen. Hoppas du får ordning på den :wink:
av bromsoket
Bred skrev:har tidigare skrivit om att min går bra ibland och sämre ibland. Har en GLT från 92. Saken är den att de gånger jag känner att den går sämre orkar den inte ens upp i 190 (enligt mätaren), men då man känner att den går bra har den inga större problem att komma upp till en 215 (enligt mätaren).
Har gått över 27000 mil.
Så ja tycker ju att även era bör kunna klämma ur sig mer. Men, givetvis slits ju motorerna på olika sätt!
Sådan är min i alla fall!

Du har kollat att det variabla insuget fungerar? Sitter ett stag under insuget. Bara att stå på tomgång på gården och varva för att se att det rör sig. Minns inte om man var tvungen att ta bort någon kåpa för att se det (möjligtvis den som täcker spridarna). Mitt stag rör sig i alla fall, så jag förmodar attt det fungerar för mig.

MvH Martin
DÄR SA DU NÅT... variabelt insug?!!! Jag hade ner den täckkåpan för spridarna här om dagen o det rörde sej nada där nere, nåt man kan smörja upp?? det finns ju en kåpa för gasviren oxo, inte under där nåt ska röra sej då??
Användarvisningsbild
av Hilmer
Min har också ett väldigt skiftande humör, ibland kan den tyckas vara riktigt trött och tråkig medans den i nästa stund kan vara rena raketen!
(855GLT manuell -93 med fungerande spjäll på insuget)
av Larzan
Jag hade liknande upplevelse med min v70GLT 97.
Ibland som en racer och ibland som en traktor. Helt olika temprament.

Detta levde jag med i ca 1 år och innan sista service 24000, så konstaterades det en läckande slang vid vevhusventilationen. Enligt mek. så drog den in luft den vägen och på något sätt så blev det fel bränsle/luftblandning som jag förstod.

Efter bytet av slang så nog hittades det en jäkla massa hästar igen. Kan vara värt att kika på.
av bromsoket
Larzan skrev:Jag hade liknande upplevelse med min v70GLT 97.
Ibland som en racer och ibland som en traktor. Helt olika temprament.

Detta levde jag med i ca 1 år och innan sista service 24000, så konstaterades det en läckande slang vid vevhusventilationen. Enligt mek. så drog den in luft den vägen och på något sätt så blev det fel bränsle/luftblandning som jag förstod.

Efter bytet av slang så nog hittades det en jäkla massa hästar igen. Kan vara värt att kika på.
hjälp en novis här, var hittar jag vevhusventilationen??
av Fisketorp
Själva ventilationen består väl utav minst 2saker om jag inte fattar Heinz fel.

Flamfällan som ska rengöras samt en slang ovanpå motorn som går ner under insuget in i en oljeseparator.

Stämmer detta? är nämligen lite fundersam själv..
tänkte rengöra/byta sakerna igår men orolig för att packningar osv skulle gå sönder så sket i det.. =/

så är det när man är feg!
av *pettson*
Fisketorp skrev:Själva ventilationen består väl utav minst 2saker om jag inte fattar Heinz fel.

Flamfällan som ska rengöras samt en slang ovanpå motorn som går ner under insuget in i en oljeseparator.

tänkte rengöra/byta sakerna igår men orolig för att packningar osv skulle gå sönder så sket i det.. =/

hmm för att rengöra och fixa så behövs en insugspackning och en o-ring samt några slangklämmor.. Samt då lite kunnande HUR man ska göra.
av Fisketorp
*pettson* skrev:
Fisketorp skrev:Själva ventilationen består väl utav minst 2saker om jag inte fattar Heinz fel.

hmm för att rengöra och fixa så behövs en insugspackning och en o-ring samt några slangklämmor.. Samt då lite kunnande HUR man ska göra.
Nja jag hade köpt en ny sats till vevhusventilationen..
är ju aningen trångt så man måste väl plocka bort spridarna för att komma åt att plocka av insuget.. behöver man säkert byta spridar packningarna också isåfall...
Därav jag var lite orolig ifall något skulle bli fel på en lördagkväll svårt att ordna delar då..

Läst att "filtret" i flamfällan ej behövs, stämmer detta?
verkade iallafall sakna mitt =)
av Fisketorp
Kanske lika bra att be någon verkstadskille kika på det så det blir rätt..

Ska väl inte vara så himmla svårt.. men tråkigt om det blir fel..

säger ni som har gjort det, är det krångligt, risk för fel?
av *pettson*
Fisketorp skrev:
*pettson* skrev:

Nja jag hade köpt en ny sats till vevhusventilationen..
är ju aningen trångt så man måste väl plocka bort spridarna för att komma åt att plocka av insuget.. behöver man säkert byta spridar packningarna också isåfall...
Därav jag var lite orolig ifall något skulle bli fel på en lördagkväll svårt att ordna delar då..

Läst att "filtret" i flamfällan ej behövs, stämmer detta?
verkade iallafall sakna mitt =)
Spridarna ska lossas, helt korrekt. Och görs det på rätt sätt behövs inga packningar heller.
Med rätt verktyg är inte några problems med att lossa insuget. Glöm inte alla bultar. Och vad som ska lossas.. resp.. tas bort.
Glöm inte heller när fällan är nere att alla TRE kanalerna ska rensas. Folk brukar lätt glömma en..
Flamfiltret säger förvisso volvo att man kan skippa. Men dom berättar inte att bilen får ökad oljeförbrukning då.. Eftersom oljan lättare följer med vevhusventen in i motorn. Jag hade bytt till ett nytt filter och sen sett till att kolla det varje gång jag gör ett oljebyte. Det är inte monterat där för att det var roligt..

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?