Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av GrandDanoise
Är det nån som vill vara lite ful? 8)
Kliv in och fråga om Företaget XXXXX... (dra till med något stort företag som har tex: Volvo som företagsbilar) har ramavtal!
Be dem skriva ut en offert och häpna! :D
(Man har ju inte ljugit, man har bara frågat om föetaget har ett avtal!) 8)

Dom har ALDRIG kollat om jag kommer ifrån dem som jag namnger vid ramavtal, men om de hade gjort det så hade det inte gjort nåt eftersom jag är "behörig"...
Rabatten??? 10% på bilen med monterade tillbehör PLUS 17.000:- i fast rabatt från Volvos HK. 8% rabatt på delar köpta i efterhand, gäller även tex: spolarvätska om man nu vill vara så dum och betala överpris hos Volvo..
/D
av StigH
Volvo_Islander skrev:Är inbytesobjektet i hyfsat skick gör det varken till eller från tror jag. Men kommer man med en kärra som börjar bli "fem före" så undrar jag om det är så många bilförsäljare som vill göra sig besväret. Och försvinner besväret med ett par procent på nybilsköpet så varför inte?
Skulle tro att det är ett gott tips.
All adm runt ett vrak kostar!
Kan avslöja att jag fick en inlöst delvis demolerad stulen bil i retur gratis! Bara att hämta!!
Varken verkstaden eller förs bolaget ville ha den!
av hiblopp
Följdfråga kring nybilsrabatter:

Är det någon som har nån känsla för om storleken på rabatten brukar följa värdet på beställningen?

Alltså: Att en sniktrustad 2.0D med enbart Kinetic kanske ger 5%, medan en Summum T5 kanske kan ge uppåt 8%?

Naturligtvis är det ju bara att fråga och prova, men som förstagångsnybilsköpare är jag inte så hemma på hur det "brukar" gå till och vilka argument man har nytta av att försöka använda sig av.

mvh
hiblopp
av GrandDanoise
Kort svar: Nej, rabatten brukar vara lika "dålig" hur mycket bilen än kostar! :cry:

/D
Användarvisningsbild
av Jensen
Pachipachihand skrev:Många leasingbils kunder brukar ligga på 10% så dom har nog allt marginal.
Leasing/Företagskunder har oftast ett framförhandlat Ramavtal som gör att dom har högre rabattsatser.
Man har då förhandlat om att företaget skall plocka ut X antal bilar under en viss period.
Ett företag utan avtal har inte bättre rabatter än någon annan.
Givetvis skall det finnas en marginal, man måste väl få tjäna pengar på försäljningen också, eller vad tycker du??
av ljungström
Pachipachihand skrev:Många leasingbils kunder brukar ligga på 10% så dom har nog allt marginal.
Ska jag berätta en hemlighet?

ICA-handlaren tar mer för en liter mjölk ut till kund än vad han ger för den i inköp!
av Patcy
ja gärna :)
av Claes75
Lyckades med att få 65 000 kr i rabatt, listpris 265 000kr för en ny bil (var i och försig vid köp av två sprillans pickuper). Det finns marginaler i branschen.
av ljungström
Claes75 skrev:Lyckades med att få 65 000 kr i rabatt, listpris 265 000kr för en ny bil (var i och försig vid köp av två sprillans pickuper). Det finns marginaler i branschen.
Det är betydligt bättre marginaler på transportbilar än på personbilar.
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]