Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lindfalas
Varför skulle biltema/jula maskiner vara skit??
Som sagt anvädner jag en biltema dubbel trissa i jobbet..
Funkar lika bra som en proffsmaskin, men kostar ca 10-15 mindre.
Visst är den inte lika stark och låter lite mera, men det är allt.
Givetvis håller den säkert inte lika länge, men hållar manskinen 1 år kan man gladligen köpa en ny varje år och ändå ha tjänat mycket pengar och gjort jobbet lika bra.

Givetvis är en roterande klart bättre när man väl lärt sej den.

Greetz
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ska man köpa proffsmaskiner och bara ska polera sina egna bilar kan man ju lika gärna lämna in dom istället då kommer man ju billigare undan. 8)
En cyclo kostar trots allt ca 4000kr och en flex roterande lika mycket.
av Lindfalas
Fluffen skrev:Ska man köpa proffsmaskiner och bara ska polera sina egna bilar kan man ju lika gärna lämna in dom istället då kommer man ju billigare undan. 8)
En cyclo kostar trots allt ca 4000kr och en flex roterande lika mycket.
En cyclo finns ingen vits med att köpa.. Fattar inte att de ens kan sälja dem. De är inte så mycket bättre så de skulle göra skäl för priset.

Flex roterande maskin har dock en klar fördel mot en billig. Den automatiska varvtalsregleringen.. MEd andra ord har den alltid samma varv oavsett tryck.
KAn man undvara denna lyx funakr en billig maskin lika bra( så länge som den inte är för slö)
Dock får man leka vartalsregulator själv och inte glömma att den varvar på som fan om man sen lyfter den från lacken.

Trots jag jobbar med proffs prylar skulle jag aldrig köpa dem privat ( om jag inte hade en jävla massa pengar jag inte visste vad jag skulle göra med)..

Greetz
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ja, det pengaproblemet har man ju inte.... :lol:
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Lindfalas skrev:Varför skulle biltema/jula maskiner vara skit??
Som sagt anvädner jag en biltema dubbel trissa i jobbet..
Funkar lika bra som en proffsmaskin, men kostar ca 10-15 mindre.
Visst är den inte lika stark och låter lite mera, men det är allt.
Givetvis håller den säkert inte lika länge, men hållar manskinen 1 år kan man gladligen köpa en ny varje år och ändå ha tjänat mycket pengar och gjort jobbet lika bra.

Givetvis är en roterande klart bättre när man väl lärt sej den.

Greetz
Funkar lika bra som en proffsmaskin? Har du ens kört en Flex tex. ? Har du provat ta bort repor med biltema maskinen jämfört med Flex? Går det ens att ta bort repor med biltema grejjerna? Jag har provat både rustas, julas och biltemas maskiner och jag tycker det bara är skit. Men iof för hemmafixaren fungerar det, om man bara ska lägga vax o få upp glans på bilen, men ska man plocka repor och köra värme så duger inte dom billigare maskinerna.
av Lindfalas
Volvobruden84 skrev: Funkar lika bra som en proffsmaskin? Har du ens kört en Flex tex. ?
Skiljer inte så mycket på en proffs maskin mot en billig.
Jo jag använder Oscillerande, excenterroterande och roterande( liten och stor maskin) Flexmaskiner. Samt andra maskiner.
Har även biltemas och ristas dubbeltrissa.
Samt aeg, marquita, festool och besttool.
Så jag har tillräckligt med erfaranhet för att bedömma att en billig maskin inte är speciellt dåligare än en proffs maskin.
Har du provat ta bort repor med biltema maskinen jämfört med Flex? Går det ens att ta bort repor med biltema grejjerna?
Juppz. Går lika bra med dem som med en proffs maskin. Det ligger inte i maskinen utan den som använder dem.
Jag har provat både rustas, julas och biltemas maskiner och jag tycker det bara är skit. Men iof för hemmafixaren fungerar det, om man bara ska lägga vax o få upp glans på bilen, men ska man plocka repor och köra värme så duger inte dom billigare maskinerna.
Beror på helt vad du använder för trissor och medel. Då kan plocka repor med en biltema dubbeltrissa också om man vil.. Tar bara längre tid.
Om du inte kan det säjer det mera om din kunskap än om maskinerna.
Som sagt är jag proffs och vet vad jag sysslar med och det är inte maskinerna i sig själv som plockar repor, utan snarare den egna kunskapen om matrial som sätter de gränserna vad man kan göra.

Testa gärna denna trissa Optipad http://www.smartab.com/produkter/optipad.htm med olika medel så kan du se att du kan plocka mycket repor även på hårda lacker.

Greetz
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Går inte att jämföra biltema osv. med riktiga maskiner.

Borde du om någon veta, men tydligen inte....

Nu har jag sagt mitt antar jag, ingen idè och diskutera detta med dig nåmer.
av Lindfalas
Volvobruden84 skrev:Går inte att jämföra biltema osv. med riktiga maskiner.

Klart det går att jämföra. Ta cyclon och jämför den med biltemas.
Med tanke på att cyclon kostar 10-15 gånger mera tycker man den borde var 10-15 gånger bättre. Men den är inte ens dubblet så bra. Du kan göra exakt samma jobb med det.
Att racka ner på billigare prylar är bara bevis för att man inte kan hantera dem eller ens testat.
Jobbet blir inte bättre av en proffs maskin. Vissa maskiner har dock fördelar, men det är inte prismässigt motiverat av det höga priset.

Håller på förövrig idag att polera upp en Honda Type R 2005 med en biltema dubbeltrissa. Funkar utmärkt. Skall lägga upp kort sen på den om jag hinner ta på den..

Greetz
Användarvisningsbild
av Fluffen
Lindfalas skrev:

Håller på förövrig idag att polera upp en Honda Type R 2005 med en biltema dubbeltrissa. Funkar utmärkt. Skall lägga upp kort sen på den om jag hinner ta på den..

Greetz

Det kommer inte bli bra, du har ju inga riktiga maskiner. :D :wink:
av marcusjj
Lindfalas skrev:
Volvobruden84 skrev:Går inte att jämföra biltema osv. med riktiga maskiner.

Klart det går att jämföra. Ta cyclon och jämför den med biltemas.
Med tanke på att cyclon kostar 10-15 gånger mera tycker man den borde var 10-15 gånger bättre. Men den är inte ens dubblet så bra. Du kan göra exakt samma jobb med det.
Att racka ner på billigare prylar är bara bevis för att man inte kan hantera dem eller ens testat.
Jobbet blir inte bättre av en proffs maskin. Vissa maskiner har dock fördelar, men det är inte prismässigt motiverat av det höga priset.

Greetz
ja, lägg gärna upp resultat :) då har jag något att jämföra med mot hur det blev på min ^_^

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]