Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mifran
Testade att smörja upp den med 5-56. Den känns inte trög utan gick lätt. Satte tillbaka efter att låtit batteriet varit bortkopplat och nu kom inga felkoder men när jag åkte en bit så var tomgången ännu mer orolig och nästan 2000rpm så det verkar inte hjälpa. Får försöka hitta en beg tomgångsmotor på skroten.
Användarvisningsbild
av mifran
Var på skroten idag och köpte en beg tomgångsmotor på självplocken för 200kr och även lufttrycksmätaren för 50kr.
Satte dit tomgångsmotorn men bilen var trots allt det orolig på tomgång och varvade upp till 1500 rpm. Bytte även lufttrycksmätaren men samma problem med tomgång. Testade att starta utan att ac:n var igång och nu verkar det fungera bättre. Men tomgången känns lite hög, runt 900-1000 rpm o lite lägre med ac:n på. Kanske tar det tid innan systemet ställer in sig rätt. Funderar på att även åka och köpa en uppsättning till på skroten av de delar jag köpt för det var ganska ovanligt med regina systemet på skroten.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du testat den "nya" tomgångsventilen enligt Sparkz instruktioner?
Mät spänningen mellan det ena stiftet (kontakten till tomgångsventilen) och bra jordpunkt. Där skall finnas systemspänning (12-14,5volt då motorn är igång).
Användarvisningsbild
av mifran
Blir inte klok på tomgången på min bil. Har varit på skroten och köpt 2st tomgångsmotorer på självplocken från två gamla 740 med regina systemet. Har provat båda med varierande resultat.

Jag har testat att köra "testet" där man hör klicken. Min första tomgångsmotor som satt orginal på bilen "surrade". Den andra klickade ljudligt den andra klickar lite tystare. Har provat att koppla in tomgångsmotorn löst i bara kontakten och köra testet (genom att trycka 3 ggr) och man ser att ventilen rör sig 4-5 mm.

Det som är det konstiga är att när man startar bilen så är varvtalet alltid rätt. Sedan så kommer fenomenet att motorn varvar upp till 1500 rpm med mer eller mindre jämna mellanrum. Ibland räcker det med att gasa till lite för att tomgången ska gå ner men då till 1000 rpm, vilket känns lite högre än normalt. Men nu när jag satt i tredje tomgångsmotorn (som fungerade "bra" till att börja med) så är tomgången 500 rpm. Nu rusar inte motorn längre och man hör att den klickar vid test MEN 500 rpm känns lite lågt och kopplar jag ur tomgångsmotorns kontakt och kör så fungerar det lika bra, även om man slår på acn o full fläkt på tomgång så håller sig tomgånen på 500 rpm.

Är det något annat som kan vara fel, byter man tomgångsmotor så händer det ju saker, tomgånen har ju ändrats från varje gång men kan det vara något annat som påverkar tomgången? Har kört diagnostiken och jag har inga fel i tändnings eller bränslesystemet längre.

Tar det en tid innan man "kör in" systemet?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Gör följande: testkabeln i uttag 2, tändning på (körläge), två tryck på diagnosknappen. När lampan blinkar snabbt, vrider du upp gasspjället till häften. Nu skall lampan slockna och sedan blinka koden: 3-3-2 = tomgångsbrytaren är ok. När lampan blinkar snabbt igen, vrider du upp gasspjället fullt. Nu slocknar lampan igen och
därefter blinkar koden: 3-3-3 = fullastkontakten är ok.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Testa även att (då motorn går på tomgång) strypa slangen till tomgångsventilen! Motorn bör vara varm. Vad händer???
Användarvisningsbild
av mifran
Har inte hunnit testa att klämma på tomgångsmotorns slang för jag har inte varmkört bilen men jag gjorde det andra testet och jag fick bara utslag på fullt öppet gasspjäl men märkte att det klickade lite om jag drog åt andra hållet, dvs släpte på gasen. Så jag justerade ner gasvajern så att klicket kommer när man precis vrider till gasen (inte direkt halvgas).
Svårt att förklara men det hördes bara ett klick vid full gas som det var från början, det första klicket hade man redan passerat för gasenwiren var så spänd att man aldrig kom förbi det klicket men nu har jag släpt på det så att det klickar en gång i början och en gång i slutet när man vrider. Om det nu ska vara så ...?

Då får man att det blinkar enligt 3-3-2 och 3-3-3 när man gasar lite lätt och fullt med gasspjället.

Ska ut och köra lite senare och se hur bilen uppför sig det brukar krävas att man kör en bit nu är tomgången bra som den alltid är när man precis startat bilen
Användarvisningsbild
av mifran
Testade att strypa tomgånsmotorns slang vid insuget. Inget händer motorn går som vanligt.

Däremot efter att släppt gaswiren lite så var tomgången så låg att motorn nästan dog när frikopplade så jag spände upp wiren lite så tomgången hamnade på 800-900rpm. Slår man på ACn sjunker tomgången några hundra varv per minut, är det normalt eller ska det återgå till samma hastighet på tomgången som innan man slår på ACn?

Motorn rusade dock bara en gång under körning idag så den verkar inte rusa så mycket som den gjort innan men allt kommer så slumpvis och jag förstår inte vad det är som orsakar felet. Har ju testat 2st tomgångsmotorer och 2st tryckgivare till Regina systemet.

Så nu är gaswiren spänd igen så att klicket man hör när man vrider upp gasen är bara det i slutet, det första klicket hörs bara om man släpper drar gaswiren backåt (dvs släpper på wiren).

Allt detta hände efter att Volvo verkstaden bytte tankamatur o bränslefilter men jag vet inte om detta kan påverkas av det de gjorde ...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
mifran skrev:Testade att strypa tomgånsmotorns slang vid insuget. Inget händer motorn går som vanligt.

Däremot efter att släppt gaswiren lite så var tomgången så låg att motorn nästan dog när frikopplade så jag spände upp wiren lite så tomgången hamnade på 800-900rpm. Slår man på ACn sjunker tomgången några hundra varv per minut, är det normalt eller ska det återgå till samma hastighet på tomgången som innan man slår på ACn?

Motorn rusade dock bara en gång under körning idag så den verkar inte rusa så mycket som den gjort innan men allt kommer så slumpvis och jag förstår inte vad det är som orsakar felet. Har ju testat 2st tomgångsmotorer och 2st tryckgivare till Regina systemet.

Så nu är gaswiren spänd igen så att klicket man hör när man vrider upp gasen är bara det i slutet, det första klicket hörs bara om man släpper drar gaswiren backåt (dvs släpper på wiren).

Allt detta hände efter att Volvo verkstaden bytte tankamatur o bränslefilter men jag vet inte om detta kan påverkas av det de gjorde ...
Då kan du ta och montera bort tomgångsventilen och plugga slangarna till och från den.
Det du har gjort, då du spänner vajern iställert för att åtgärda problemet...kallas i folkmun för "tattar-mek".
Jag föreslår att du köper dig en "Haynes" Rep-bok för din bil. :wink:
Användarvisningsbild
av mifran
Jag har en reperationshandbok men jag är på semester så det är lite begränsat vad man kan göra :)

Såg avsnittet för hur man justerar gaswiren men jag läste det efter att jag testat gasspjället, det var då jag märkte att jag inte fick några koder vid halvt utan bara vid fullt öppet gasspjäll. Märkte att om man drog det bakåt så hördes ett klick och man fick koden 3-3-2. Då drog jag slutsatsen att wiren kanske var för spänd ... jag vet inte vad förra ägaren har gjort.

Var på Volvo där de felsökte o de sa att tomgångsmotorn var "bränd" så jag har bytt och provat med två andra och bilen beter sig ändå lite konstigt med rusande tomgång o tomgång som ligger på 1000rpm vilket verkar lite högt.

Från början hade jag felkoder men det har jag inte längre.

Man hör att tomgångsmotorn surrar när man kör test "3 tryck" på diagnostiken, bortmonterad rör sig ventilen. Så varför verkar inte den användas. Hade hoppas på att det var gaswiren som var för spänd så att bilen tror att man är ute och kör och då kopplar bort tomgånsmotorn (när man kommit förbi första klicket), genom att släppa lite på gaswiren så kanske bilen började reglera tomgången men det blev inte bra utan extremt låg tomgång där man nästan står på näsan när man kopplar och växlar.

Får ta o läsa min Haynes lite nogrannare :) men tänkte få lite tips här.
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]