Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min vilda gissning är att om det inte finns tryckregulator så måste det finnas en trycksensor någonstans..
Du kan ju läsa ut trycket ;-)
Sen är frågan om sensorn mäter rätt, det borde ju vara lätt att kolla med yttre mätare ansluten till schrader-ventilen
jag är förvirrad. av allt jag läser så har inte min fuel rail någon bränsletryckssensor, utan den använder en "mekanisk" regulator som ska vara en "absorber/dampener", men jag ser ingen sådan heller? och den ska inte vara något som kontrolleras av ECMen? så vad är det då som läser att jag har högt bränsletryck? xD

En video jag precis såg sa att en bil har antingen bränsletryckssensor, eller bränsletankssensor.. kanske det jag ska kika på..
Det finns antagligen en trycksensor men den kan ju vara gömd någonstans. Den borde rimligen vara ansluten till bränsleledningen nånstans mellan bränslefiltret och fuel rail.. Om den nu inte sitter på fuel rail som i första filmen
Utan trycksensor skulle du ju inte kunna läsa ut trycket, precis som du säger :-D

Men som sagt, om du fixar så att du kan mäta på schrader-ventilen så ser du ju om sensorn visar rätt eller inte. Om allt stämmer behöver du ju inte leta efter den ;-)

Sen kan man fundera på om pumpen blev ändrad då Volvo skippade tryckregulatorn. Det ser ju ut att ha skett nånstans runt årgången då just din bil är tillverkad. Kan du ha fått en pump som ger fel (för högt) tryck, avsedd för motorer som har regulator..?
Det är inte helt ovanligt att volvo för in såna ändringar stegvis på olika modeller eller motoralternativ. Alltså inte samtidigt på alla.. Inte självklart att webbshopparna har full koll
Även ifall det är rätt tryck i systemet, så är det fortfarande något som skickar fel signal till ECM, då ECM får signalen att den har 5.7 bar i systemet, när normalt är 3-4 bar.

Jag har sökt runt en massa och tydligen har jag en PEM (Pump Electronic Module) och det verkar vara vanligt att den går sönder, speciellt på modeller när den är placerad under bilen. Det är den som bestämmer vilket tryck som det ska finnas i Fuel Rail, och därigenom borde det även vara därifrån som ECM får signal om vilket tryck det är.

Jag ska se om min Foxwell kan felsöka det imorgon el om jag kan mäta på något annat sätt.

Eventuellt kan jag försöka snacka med vparts om det kan vara så att den nya pumpen ger för högt tryck för min modell.

Om jag förstår det rätt, så är justeringen av tryck på just min bil mer ett ständigt jämnt tryck, som ska "jämnas ut" med en absorber/damper.

Kanske att jag drar iväg på en tur till syrran i Härnösand så jag kan återskapa beteendet när den är under halvtank xD
Kardan tunneln delar upp tanken i vänster och höger halva när tanken är halvfull. Bensinpumpen sitter i höger halva och suger också från vänster halva med hjälp av en ejektor(en typ av pump).
En tänkbar orsak till TS problem är om ejektorn är felmonterad eller dess slang är klämd, så kommer bränslepumpen bara suga från höger halva. Tankmätaren anger ju summan av vänster och höger halva och visar bara låg nivå i tanken fastän pumpen till slut suger höger halva torr, samtidigt som vänster halva är full med bensin.
Bränsletrycksmätare finns inte på 170 hk modeller av V70. Varifrån trycket kommer är ett frågetecken, kan det vara A/C trycket? Vilken förkortning står det i felkodläsaren?
Jag hade en V70 2.4t-02 där en verkstad hade bytt pump och och det slutade med att jag fick göra om hela jobbet!
PEM finns på T5:or från modellår 2005, men inte på din bil.
ELFEL från helvetet?

Eftersom elfelet kom så nära inpå[…]

Den som hjälper mig lösa problemet skall[…]

Business as usual, utan kapitaltillskott kan ingen[…]

Kardan tunneln delar upp tanken i vänster och[…]