Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZeoN
buz.zuppe...
Alla jord kollade ska kollas igen, motor snurrar fint , kamrem är hel.

Upptäckte att det sitter en liten svart dosa på min jord från chassit till spolen tror det är ett motstånd : ett simens... ska kolla alla jordkablar igen och sedan har jag även kollat efter tändmodulen.. är det tändmodulen spolen sitter monterad på eller är den placerad någon annan stans ? Har kollat bakom handsfacket men där fungerar båda relärna och på höger yttervägg vid golvet sitter en datorbox , ganska stor men vad den är till vet jag inte.
Användarvisningsbild
av kallsund
Hej.
Det var rackans....

Mitt senaste tips blir då databoxen.
Den styr ju hela rasket på nåt vänster. Den gick på min Omega med detta resultat.

Tändmodulen sitter ihop med tändspolen.

Angående spridarna öppnas inte dessa om ej tändningen funkar (Har någon talat om för mig. Det var när min svänhjulsgivare hade pajat och inte heller fick fram någon soppa).

mvh
Kalle
av ZeoN
kallsund skrev:Hej.
Det var rackans....

Mitt senaste tips blir då databoxen.
Den styr ju hela rasket på nåt vänster. Den gick på min Omega med detta resultat.

Tändmodulen sitter ihop med tändspolen.

Angående spridarna öppnas inte dessa om ej tändningen funkar (Har någon talat om för mig. Det var när min svänhjulsgivare hade pajat och inte heller fick fram någon soppa).

mvh
Kalle
Ska ner ikväll och köra en dubbel kolla på gnista / tändmodul....
Ska kolla om soppan kommer fram åxå...
datorboxen , ja vilken av dom 2 det sitter en i väggen på passagerar sidan och en i motorn det bli högläsning i boken...
Mycket tacksam för alla tips jag fått & får....
Användarvisningsbild
av vetten
Hej :) Boxen som styr tändning och insprut sitter innanför plastkåpan framför A-stolpen på passagerarsidan alltså till höger kan ju va den som fallerar men ett tips gott som något och det är alla kontaktstycken för där har det blivit en "vana" att det bildas oxid som kan störa det mesta på våra bilar så en rengöring av alla kontaktstycken du ser inklusive den till höger om passagerarens fot sen sitter det en box som styr det mesta annan elektronik vid förarsidan till vänster alltså ungefär på samma ställe fast andra sidan mot styrboxen och om det är en turbo så sitter styrboxen för laddtryck på passagerarsidan men då i mittkonsolen och till vänster, om du får tag i en annan styrbox som du tänker prova så se till att få en med samma nummer och färg på etiketten som original eftersom det skiljer en del mellan boxarna och årsmodellerna. Och lycka till för det kan man verkligen behöva när man felsöker elfel som du nog trots allt har :wink:

vetten
av ZeoN
vetten skrev:Hej :) Boxen som styr tändning och insprut sitter innanför plastkåpan framför A-stolpen på passagerarsidan alltså till höger kan ju va den som fallerar men ett tips gott som något och det är alla kontaktstycken för där har det blivit en "vana" att det bildas oxid som kan störa det mesta på våra bilar så en rengöring av alla kontaktstycken du ser inklusive den till höger om passagerarens fot sen sitter det en box som styr det mesta annan elektronik vid förarsidan till vänster alltså ungefär på samma ställe fast andra sidan mot styrboxen och om det är en turbo så sitter styrboxen för laddtryck på passagerarsidan men då i mittkonsolen och till vänster, om du får tag i en annan styrbox som du tänker prova så se till att få en med samma nummer och färg på etiketten som original eftersom det skiljer en del mellan boxarna och årsmodellerna. Och lycka till för det kan man verkligen behöva när man felsöker elfel som du nog trots allt har :wink:

vetten
Lycka till ja det behöver jag men det blir en genomgång att gå igenom alla kablar och börja från + på batteriet och knalla runt allt,,....... :evil:
av ZeoN
Den fungerar nu tackvare att många personer här envist peppar en att inte ge upp, det visade sig att det sitter en brun jordkabel ansluten till jordflätan för batteriet som inte hade kontakt så nu startar bilen och fungerar.
tack för all hjälp...
Användarvisningsbild
av kallsund
Yes..äntligen, grattis. Hoppas du blir nöjd med den nu, trots den lite motiga inledningen.
:D

mvh
Kalle
av ZeoN
kallsund skrev:Yes..äntligen, grattis. Hoppas du blir nöjd med den nu, trots den lite motiga inledningen.
:D

mvh
Kalle
Är tvär nöjd, var lite stressad på morgonen försov mig och råkade ta volvon till jobbet, obesiktad, avställd och en jävla massa pulver under huven. For 3km på motorvägen och la i sista växeln 500m före avfarten såg mätaren passera 160 ops.......... :lol: Denna bil kommer vara vinterbil men frågan är om den insta ska turbo konverteras åxå då jag har en komplett turbo + allt liggandes....

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]