Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag jobbat lite mer med bilen, bytt vakumslangae och vevaxelgivare utan framgång osv. Men till sist upptäckte jag vad jag tror var bromsvätska i kontakten för ABS styrenheten. Rengjorde efter bästa förmåga men en felkod ABS-0093. ”Control module communication” kvarstår. Kanske har bromsvätskan stökat till det inuti enheten. Frågan här är väl om det är ABS enheten som spökar och ger problem med motorstyrenheten. Eller om det är tvärt om. Det är ju vanligt med problem på ABS enheten och denna är utbytt för ca 10 år sedan till en renoverad. Men den kan ju krångla igen. Kan det potentiellt vara så att ABS enheten skickar störningar på CAN-nätet som sätter ECM i felsäkert läge eller liknande? Inga andra av styrenheterna rapporterar felaktig kommunikation.
Du borde rimligen kunna testa att koppla ur ABS-modulen och köra motorn oberoende av den.
Ärligt talat gissar jag här, men det vore väl märkligt om motorn vägrar gå utan ABS..? Felkoder kommer det förstås att bli.
ABS (eller rättare sagt STC-antislir) har ju faktiskt mandat att stänga av tändning och insprutning om den får för sig att båda drivhjulen spinner. Ett fel där kanske kan förhindra motorstart. Antagligen långsökt men inte helt omöjligt. Jag tror att STC-mjukvaran körs i ABS-styrenheten, är inte 100% säker :-)

Har motor-ECM slutat försvinna vid utläsning via OBDII?
Jag håller med. Jag får ge det ett försök så får vi se. Blir det någon skillnad så får jag skaffa fram en annan modul. Hjälper inte det så får proffsen ta vid. Japp ECM ligger nere från det att man stänger av motorn tills dess att man gjort batterireset. Motorlampan och oljetryckslampan tänds inte ens i mätarhuset
Filipgroon skrev: Idag, 18:52 Japp ECM ligger nere från det att man stänger av motorn tills dess att man gjort batterireset. Motorlampan och oljetryckslampan tänds inte ens i mätarhuset
Det låter skumt att oljetryckslampan inte tänds, den ska ju lysa alltid när nyckeln är i läge II om motorn står still dvs inget oljetryck. Där är ECM inte inblandad såvitt jag vet, går nog en tråd från oljetrycksgivaren direkt till mätarhuset. Är det mätarhuset som inte får matning? Fel på huvudreläerna och även startkontakten är rätt vanliga.

Många problem i styrenheter typ dålig cpu, problem med flashminnen, reset-kretsar osv är temperaturberoende.
Du kan ju prova att värma ECM med en hårtork och se om det blir någon förändring i beteendet. +50C borde inte vara något problem.. Motorrumsplacerad elektronik kvalificeringsprovas vanligen i +85C eller mer, nu får ju ECM faktiskt kylluft i dessa bilar

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]

Prova och ställ i bilen i ett varmgarage s&ar[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-l[…]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]